Haloo, Eksote, kuuluuko?

Koko sosiaali- ja terveyspiiri siirtyi torstaina samaan puhelinjärjestelmään. Ensimmäisenä aamuna kaikki sujui kuin tanssi.

Anne Kokkonen

SAVITAIPALE. Torstaiaamupäivä näytti ihan tavalliselta Savitaipaleen terveysasemalla. Korkeintaan henkilökunnan hymy oli tavallistakin herkemmässä.

Kelpasihan sitä hymyillä, kun kaaokselta vältyttiin. Uuden puhelinjärjestelmän käyttöönotto sujui Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) läntisellä alueella miltei ongelmitta, ja nyt koko Eksote kuuluu saman palvelun piiriin.

-Eilisen koulutuksen jälkeen tultiin jännittyneinä töihin. Kylmä hiki nousi pintaan, kun kaikki ei ensin toiminut niin kuin piti, sairaanhoitaja Ilona Hänninen tunnusti.

Puhelut pääsivät kuitenkin läpi vanhan linjan kautta, eikä yksikään asiakas jäänyt vaille palvelua. Paikalla päivystäneen kouluttajan avulla puhelinasetukset saatiin heti aamutuimaan kuntoon.

-Tämä systeemi on varmaan ihan ookoo, kun sen oppii ja se alkaa toimimaan, Hänninen tuumaili.

UUDEN puhelinjärjestelmän käyttöönotossa nimenomaan ensimmäinen tunti on kriittinen. Projektipäällikkö Juha Kortelaisen kiireet vähenivät päivän edetessä.

-Ensimmäisen tunnin aikana esiin tulee kaikenlaisia pieniä asioita, joita katsotaan käyttäjä- ja puhelinkohtaisesti, Kortelainen huomautti.

Eksoten käyttöönottama vajaan 200 puhelimen järjestelmä edustaa alansa uusinta tarjontaa. Vastaavanlaisia laitteistoja käytetään muun muassa virastoissa.

Sekä Lappeenrannassa sekä alueen pohjoispään kunnissa puhelinliikenne näyttää asettuneen uomiinsa alkukangertelujen jälkeen. Uuden järjestelmän seurantaa jatketaan vielä jonkin aikaa, mutta sitten siirrytään normaaliin tuotantokäyttöön ja vikailmoitusmenettelyyn ongelmatilanteissa.

TYÖSARKAA riittää nyt asiakkaiden kouluttamisessa. Soittajat pitää totuttaa siihen, ettei puhelimessa tarvitse välttämättä jonottaa, vaan asiakas voi luottaa takaisinsoittopalveluun.

-Kannattaa luottaa järjestelmään, yhteydenotto todellakin tulee niin pian kuin mahdollista, osastonhoitaja Satu Simolin vakuutti.

Ne, jotka eivät omista näppäinpuhelinta tai eivät luota asiointiin koneen kanssa, voivat jonottaa linjalla entiseen tapaan.

Alkava kesäkausi rauhoitetaan uuteen puhelinjärjestelmään totuttelulle. Syksyllä aletaan kehittää omahoitajajärjestelmää siellä, missä sitä ei tällä hetkellä ole, sekä tarjotaan uusia kontaktikanavia, kuten ajanvarausta Internetissä.

KUVATEKSTI

Anne Kokkonen

Osastonhoitaja Toini Sokkanen, projektipäällikkö Juha Kortelainen, sairaanhoitaja Ilona Hänninen ja osastonhoitaja Satu Simolin varautuivat Savitaipaleen terveysasemalla puhelinliikenteen takkuamiseen, mutta uuden puhelinjärjestelmän käyttöönotto sujuikin lähestulkoon ongelmitta.

Kirjoittaja:
Anne Kokkonen