Jari Raivion yhden miehen autokorjaamoon Lappeenrannan Lauritsalassa on keskimäärin puolentoista tai kahden viikon jono.
Asiakkaita on riittänyt hyvin, itsenäinen yrittäjä kuvailee.
Paikka St1-huoltoaseman tiloissa on toimiva: ihmisiä pyörii paljon.
Vakioasiakkaat ovat pysyneet Raivion mukaan mukavasti sen jälkeen, kun hän 13 vuotta sitten julkaisi lehdessä ilmoituksen.
Yhtenä päivänä luulin, että nämä työt on tehty, kun kukaan ei soittanut tai tullut käymään. Se oli väliaikaista.
Raivio ei yritä kilpailla isojen merkkikorjaamoiden kanssa.
Uusimmat autot ja tietokonehommat ohjaan muualle.
Lähes 5 000 euroa maksavan testerin hän on joutunut hankkimaan, jotta vikakoodit saa luettua.
Suomen kolarikorjaamoiden liiton puheenjohtajan Vesa Vaihisen mukaan pienet autokorjaamot ovat selvästi vähenemässä.
Pienkorjaajat ovat tällä hetkellä pikkaisen rutistuksessa.
Ensinnäkin, laite- ja osaamisvaatimukset ovat tänä päivänä kovat. Esimerkiksi oikaisulaitteistot luovat kolarikorjaajille paineita investoida. Uusi tietotekniikka vaatii taitoa.
Enää ei riitä, että on taitava ammattilajissa, kuten hyvä korikorjaaja tai maalari, vaan täytyy hallita aika hyvin kaikki atk-rutiinit.
Pikkupajojen rinnalla isot autokorjaamot ovat Vaihisen mukaan panostaneet yhä enemmän kolarikorjauksiin.
Se pistää pienyrittäjät vähän ikävään välikäteen.
Yrittäjältä vaaditaan myös monipuolista palvelua, moneen aikaan.
Välillä tuntuu, että autokorjaamoilta odotetaan vähintään samanlaisia palveluaikoja kuin supermarketeilta.
Pienyrittäjä kuitenkin pärjää, jos pysyy ajassa mukana, Vaihinen uskoo.
Se on vaarallinen tie, jos vain jatkaa oman työn puurtamista laput silmillä, eikä seuraa mitä maailmalla tapahtuu.
Kolarikorjaamoliitto järjestää jäsenilleen tapaamisia, koulutusta ja yritysvierailuja kotimaassa ja ulkomailla. Ensi kuussa on luvassa Irlannin-reissu.
Autokorjaamot ovat nykyisin vahvasti ketjuuntuneita. Vaihinen arvioi, että lähes 90 prosenttia korjaamoista on jonkun lipun alla, kuten Autoasi- tai Fixus-ketjussa. Korikorjaamoihin ketjuuntuminen ei ole levinnyt.
Vaihisen oma paja Turussa on osa ketjua.
Ei ole mahdotonta pärjätä vapaana, mutta se vaatii yrittäjältä enemmän aktiivisuutta. Silloin joutuu maksamaan esimerkiksi koulutuksista enemmän.
Jari Raivio kertoo, että ketjut ovat kosiskelleet häntä kovasti. Kutsuihin hän ei ole suostunut.
Tykkään, että on oma vapaus päättää asioista.