Rock on riskibisnes

Saimaa Open Airin ohjelmisto maksaa satojatuhansia euroja. Perjantain ennakkomyynti on viime vuoden tasolla. Liput hankitaan yhä useammin vasta portilta.

Harri Manskinen

JOUTSENO. Rockfestivaalin järjestäminen on taloudellisesti herkkää puuhaa. Kun ohjelmisto on kohdallaan, ruorissa kokeneita ammattilaisia ja säät suosivat, taloudellinen menestys on mahdollista.

-Mutta tapahtuma voi myös mennä pieleen, kyllä tämä on riskibisnestä, sanoo Saimaa Open Airin festivaaliyrittäjä ja promoottori Teemu Vehkaperä.

Ensi viikonloppuna järjestettävän Saimaa Open Airin liikevaihdon Vehkaperä arvioi suurella haarukalla noin 500 000-800 000 euroksi.

-Tässä on monta muuttujaa ja paljon erilaisia sopimuksia yhteistyökumppaneiden kanssa. Tulot ja menot ovat selvillä vasta festivaalin jälleen.

Ylivoimaisesti suurin kuluerä festivaalibudjetissa liittyy ohjelmistoon. Saimaa Open Airin artistien palkkiot ovat yhteensä satojatuhansia euroja.

Suomessa keikkapalkkioista ei juuri ääneen puhuta. Vehkäperäkin vetoaa sopimuksiin eikä kerro yksittäisten bändien keikkapalkkioita.

Suomalaisten festivaalijärjestäjien arvioiden mukaan Saimaa Open Airin pääesiintyjä ZZ-Topin listahinta on noin 200?000 euroa. Viime vuoden pääesiintyjä Scorpions rokkasi samankaltaisella palkkiolla.

Eppu Normaali esiintyy perjantaina Rauhassa, ja Suomen halutuimman bändin keikkaliksa liikkuu 40 000 euron luokassa. Lauantain pääesiintyjiin lukeutuvien Popedan, Apulannan ja Thin Lizzyn keikkapalkkiot ovat 25-30 000 euron luokkaa. Lisäksi lauteille nousee muitakin nimekkäitä esiintyjiä, joten keikkapalkkiot nielaisevat lähes 400 000 euroa.

-Ohjelmiston pitää olla laadukas ja meidän on kyettävä näyttämään, että tänne saadaan toimivalla tavalla huippunimiä, Vehkaperä sanoo.

Ohjelmiston osuus festivaalin menoista on noin 70 prosentin luokkaa. Loput 30 prosenttia on tapahtumamarkkinointia ja alueen rakentamiseen liittyviä kalusto- ja logistiikkakuluja.

-Ravintolateltat eivät ole halpoja. Esimerkiksi viranomaismääräyksillä säädetään niiden paloturvallisuutta.

Yksittäisenä kulueränä esiintymislava ja sen tekniikka on suurimpia. Lavan äänentoisto- ja valotekniikasta vastaa Eppu Normaali Oy:n omistama Akun tehdas.

Saimaa Open Airin anniskeluoikeudet on kaupattu Saimaa Holiday?-nimiselle yritykselle ja festivaali saa provision yrityksen myynnistä. Festivaalin tulopuolella yleisö on keskeisessä osassa. Jos väkeä on paljon, se näkyy paitsi lipputuloissa, myös provisiossa.

Erilaisilla sponsorisopimuksilla on myös roolinsa, mutta eurojen sijasta ne voivat olla erilaisia palveluja vaikkapa VIP-lippuja vastaan.

Vehkaperä on levollinen säiden suhteen vaikka lumipallo voi sulaa sateeseen tai pyöriä ja kasvaa sään suosiessa.

-Tänä vuonna perjantain ennakkomyynti on ollut viime vuoden tasolla, mutta kokonaisuudessa hieman hiljaisempaa kuin viime vuonna. Tämä ilmiö on näkynyt tänä vuonna muillakin festareilla. Ostopäätökset tehdään myöhemmin, ja liput haetaan vasta portilta.

KUVATEKSTI

Kai Skyttä

Promoottori Teemu Vehkaperän viikko on ollut kiireinen: Esiintymislavan rakentaminen alkoi Rauhassa tiistaina. Tapahtuma-alueen pitäisi olla valmis torstaina.

Kirjoittaja:
Harri Manskinen