Potilaan puolestapuhuja

Sosiaali- ja potilasasiamies kääntää lain selkokielelle. Hän auttaa potilaita ja sosiaalihuollon asiakkaita pitämään oikeuksistaan kiinni.

Välivouhka. Sellainen on Etelä-Karjalan uusi sosiaali- ja potilasasiamies Tuomas Kumpula. Mies on kuullut sanan Pohjois-Karjalassa. Se kuvaa hyvin, kuinka hän toimii linkkinä kansalaisten, virkamiesten ja terveydenhuollon työntekijöiden välillä.

Kumpula puolustaa sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaiden oikeuksia. Hän neuvoo, kuinka potilas, toimeentulotuen saaja, päihdeapua tarvitseva tai vaikkapa vammaispalveluja käyttävä voi toimia, kun on tyytymätön saamaansa palveluun.

Hänen reviiriään ovat kunnalliset palvelut. Esimerkiksi Kela ja maistraatti sen sijaan eivät.

– On kyse asiakkaan oikeusturvasta. Muutan viranomaisten ja lainsäädännön tekstiä selkokielelle.

Kumpula on siis tulkki, joka avaa kimurantit lakikiemurat asiakkaalle ja auttaa tätä ratkomaan kohtaamaansa ongelmaa.

Tyyppitapaus on potilas, joka epäilee hoitovirhettä. Tällöin Kumpula neuvoo, kehen tyytymätön potilas voi ottaa yhteyttä tai kuinka tämä laatii korvausvaatimuksen.

Kumpula ei kuitenkaan voi tehdä mitään päätöksiä tai diagnooseja. Hän ainoastaan neuvoo.

Vaikeissa kiistatilanteissa, kuten riitaisten vanhempien lastensuojelutapauksissa, hän suosittelee asianajajaa.

Kumpula välttää esittämästä näkemyksiä oikeista ratkaisuista. Hän luottaa neuvotteluun ja lakiin.

– Kaikista asioista pitää pystyä keskustelemaan. Ei piilouduta pykälien taakse.

Näin hän myös pysyy ulkopuolisena sovittelijana.

– Jos menetän puolueettomuusroolin, ei minuun luoteta.

Etelä-Karjalassa yksi henkilö hoitaa sekä sosiaali- että potilasasiamiehen tehtävät. Se tietää paljon työtä.

Toisaalta täällä asiamiehen työtilanne on erikoinen: viime vuoden 645 yhteydenotosta vain sata oli sosiaalipuolelta, kun muualla maassa sosiaalipalveluita koskevat yhteydenotot ovat enemmistö.

Työ on kuitenkin alkanut rullata hyvin. Aloittaessaan heinäkuussa Kumpula hyppäsi heti asiakkaiden pariin ja ryhtyi tutustumaan alueeseen.

– Pyrin tekemään itseäni tunnetummaksi.

Kumpula korostaa asiakkaan kokemusta.

– Aina ei ole tärkeää, mikä on diagnoosi, vaan miten asiakas sen kokee.

– Asiakkaat ovat saattaneet sanoa, että nyt heitä ensimmäisen kerran kuunneltiin.

Sen lisäksi, että Kumpula kuuntelee, hän vierittää asioita eteenpäin. Potilas saa apua murheeseensa, ja palveluiden tarjoajat voivat välttää toistamasta virheitään.

– On hyvä asia, että Eksotessa (Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri) ollaan kiinnostuneita siitä, mitä potilasasiamies tekee. Koen, että tällä työllä on merkitystä täällä.

Marleena Liikkanen

– Tykkään normeista ja pykälistä, mutten rakasta niitä, Tuomas Kumpulainen sanoo. Hän luottaa lain voimaan, mutta muistuttaa, että pykälien pohjalla on maalaisjärki.

Sosiaali- ja potilasasiamies

Yhteyttä voi ottaa puhelimitse ja sähköpostitse. Asiamiehen voi tavata myös hänen työtiloissaan Skinnarilassa, kotikäynnillä tai vaikkapa keskussairaalassa.

Palvelu on ilmaista.

Asiamies ei tee päätöksiä, mutta neuvoo ja auttaa ratkomaan tilanteita, joissa asiakas on tyytymätön sosiaali- tai terveydenhuoltoon.

Kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies.

Terveydenhuollon toimintayksikön on nimettävä potilasasiamies.

Vaatimus potilasasiamiehestä tuli lakiin 1992 ja sosiaaliasiamiehestä 2000.

Etelä-Karjalassa asiamies on työsuhteessa Socomiin eli Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskukseen.

Eksote tilaa työn Socomilta.

Tuomas Kumpula

29-vuotias.

Yhteiskuntatieteiden maisteri.

Tekee hallinto-oikeuden gradua.

2.7.2012 lähtien Etelä-Karjalan sosiaali- ja potilasasiamies.

Työskennellyt aiemmin sosiaali- ja potilasasiamiehenä sekä talous- ja velkaneuvojana Joensuun kaupungilla sekä aikuissosiaalityöntekijänä Liperissä.

Harrastaa liikuntaa ja ajankohtaisten asioiden seuraamista.

Tärkeää työssä: luottamus, rehellisyys, avoimuus.

Tähän Kumpula on törmännyt usein

Julkisen terveydenhuollon lääkäri tutkii potilaan ja toteaa, ettei hoito ole tarpeen. Potilas epäilee päätöstä ja menee yksityislääkärin pakeille. Tämä määrää oirehtivalle erikoislääkärin hoitoa.

Närkästynyt potilas ottaa asiamieheen yhteyttä, koska hänen mielestään julkisen puolen lääkäri ei toiminut oikein. Asiamies neuvoo, kuinka potilas voi tehdä julkiselle terveydenhuollolle muistutuksen ja mahdollisen korvausvaatimuksen.

Eksote käy muistutuksen läpi ja selvittää, onko lääkäri menetellyt väärin ja tuleeko virhe hyvittää.

Kirjoittaja:
Helka Pylkkö