Sisustusala on riskibisnes

Monet sisustusmyymälät ovat vuosien varrella tulleet ja menneet Lappeenrannassa ja Imatralla.

Outi Salovaara

Sisustusmyymälän perustaminen on vielä melko helppoa. Vaikeampaa on saada bisneksestä pitkäikäistä ja kannattavaa. Sisustusliikkeet tulevat ja menevät, ja vain sitkeimmät säilyvät.

Lappeenrannassa sisustus- ja lahjatavaraliikkeitä on keskustan alueella puolen kymmentä. Eleonoran yrittäjä Marja-Liisa Tingander perusti myymälän 18 vuotta sitten.

— Olen pisimpään kaupungissa toiminut alan liike. Minun aikanani lähes 30 myymälää on tullut ja mennyt Lappeenrannassa, laskeskelee Tingander.

Lähes yhtä pitkäikäinen on entisen Poppaliinan toimintaa uuden yrittäjän voimin jatkava Maianna Koulukadulla.

Lappeenrannassa esimerkiksi Livinki-myymälä toimi Kauppakadulla vain vähän aikaa ennen lopettamistaan. Pitkään toiminut Art-Astiakin lopetti jokin aika sitten.

Ison-Kristiinan kauppakeskuksessa olevan Sisustus Biancon edellinen omistaja hakeutui konkurssiin viime vuonna.

Biancon uudet yrittäjät ovat sisarukset Markus Raatikainen ja Marena Rosenholm, joilla aiemmin oli pienempi sisustusmyymälä City-käytävällä.

Raatikaisen mukaan kannattava toiminta edellyttää ketteryyttä suurten markettien ja Kodin Ykkösten paineessa.

— Meillä on lisänä esimerkiksi myös sisustuspalvelua, Raatikainen sanoo.

Tingander puolestaan harjoittaa ohessa korjausompelua. Yrittäjien mukaan kannattavuus edellyttää myös muista erottumista esimerkiksi omilla tuotemerkeillä.

Tingander sanoo, että Lappeenrannassa sisustusmyymälä menestyy vain aivan ydinkeskustassa. Hän tosin sanoo, että Valtakadullakin on ongelmia pysäköintipaikkojen puutteen vuoksi.

— Esimerkiksi lipastoja ei voi ottaa valikoimaan, sillä asiakkaan pitäisi kantaa niitä pitkät matkat autoonsa.

Imatralla on kaksi sisustukseen erikoistunutta liikettä, Kantrikoti Lappeentiellä Imatrankoskella ja Country Puoti Tainionkoskella.

Kantrikodin yrittäjä Anne Ylönen perusti liikkeen vuoden 2007 alussa. Puhuri on käynyt, sillä Ylösenkin aikana lähettyviltä on kadonnut yksi alan liike ja toinen on ehtinyt aloittaa ja lopettaa toimintansa.

Eteläkarjalaiset sisustusyrittäjät saavat vetoapua rajan takaa. Venäläisasiakkaat muodostavat esimerkiksi Sisustus Biancon asiakaskunnasta 35—40 prosenttia. He ostavat isoja eriä vaikkapa Villeroy & Bochin astioita kerrallaan, kun EU-kriisiä pelkäävät suomalaiset usein ostavat edullisia piensisustustavaroita.

Ylösen Kantrikodille on kertynyt jo venäläisiä kanta-asiakkaitakin. Heidän mieleensä ovat säihke ja voimakkaatkin värisävyt, joista suomalaiset eivät ole niin innostuneita.

— Tosin venäläistenkin maku on nyt hieman alkanut muuttua, arvioi Ylönen.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara