Air Balticin asema korostuu

Blue1 lopettaa lennot Lappeenrannasta Kööpenhaminaan joulukuussa. Reitillä ei ollut tarpeeksi matkustajia.

Outi Salovaara

LAPPEENRANTA. Lappeenranta tukeutuu jatkossa entistä enemmän Air Balticiin säilyttääkseen muun muassa liike-elämää palvelevat maakunnan lentoyhteydet Keski-Eurooppaan.

Blue1:n Lappeenranta—Kööpenhamina-lentojen loppuminen joulukuun 3. päivänä korostaa apulaiskaupunginjohtaja Kari Korkiakosken mukaan Air Balticin merkitystä yhteistyökumppanina.

Syynä Blue1:n Kööpenhaminan-lentojen loppumiseen on reitin vähäinen käyttöaste. Lennoilla on vähimmillään ollut vain muutama ihminen. Blue1 on lentänyt Lappeenrannasta Kööpenhaminaan neljä kertaa viikossa 115-paikkaisella koneella.

Lappeenrannan kaupunki sai ennakkotiedon lentojen loppumisesta viikon puolivälissä. Blue1:n toimitusjohtaja Janne Hattula kertoi perjantaina lopetustiedon pitävän paikkansa.

— Reitin kannattavuus ja matkustajamäärät eivät vastanneet odotuksiamme, Hattula sanoo.

Vielä elokuussa Blue1 kertoi olevansa huoleton, vaikka Kööpenhaminan-reitin todettiin vetäneen huonosti matkustajia.

— Ei mitään hätää, matkustajia tulee kyllä, uskoi silloinen yhtiön viestintäjohtaja Tom Christides Etelä-Saimaan haastattelussa.

Korkiakoski on pettynyt Blue1:n lentojen loppumiseen.

— Maakunnan ihmiset eivät näköjään löytäneet Kööpenhaminan-reittiä, hän harmittelee.

Korkiakoski arvioi, että Blue1 olisi ehkä voinut markkinoida reittiä näkyvämmin.

Hattula ei ota kantaa siihen, onnistuiko esimerkiksi reitin markkinoiminen matkustajille odotetusti. Hän ei myöskään kommentoi reittiä käyttäneiden matkustajien kansallisuutta ja sitä, löysivätkö venäläiset Blue1:n.

— Lentojen kysyntä talvea vasten yleensä on heikompi, arvioi puolestaan yritys- ja matkailupalveluyhtiö Wirman toimitusjohtaja Markus Lankinen Blue1:n vetäytymispäätöstä.

Lankisen mukaan Blue1:n suhteen eläteltiin toiveita keskieurooppalaisten turistien saamisesta Lappeenrantaan. Tämä ei kuitenkaan toteutunut.

Air Baltic ja Ryanair lentävät jatkossakin Lappeenrannasta. Air Baltic lentää Riikaan neljä kertaa viikossa ja Ryanair kaksi kertaa viikossa Saksan Weezeen ja Italian Bergamoon. Saksan-lennot tosin menevät talvikaudeksi tauolle marraskuun alkupuolella.

Air Balticilla on Riiasta runsaasti jatkoyhteyksiä eri puolille Eurooppaa. Yhtiö on talvikaudeksi muuttanut aikataulujaan paremmin liike-elämän tarpeita palveleviksi. Aamulento Lappeenrannasta lähtee entistä aiemmin, kello 7.25, ja paluu Lappeenrantaan on myöhäistynyt hieman kello 23.20:een.

Korkiakoski ja Lankinen odottavat, että Ryanair lisää ensi kesäksi uusia reittejä nykyisten Brysselin- ja Milanon-reittiensä oheen.

— Olen sen suhteen optimistinen, sanoo Lankinen.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara