Seuratukea monesta tuutista

Lappeenrannan kaupungin yhtiöt käyttävät urheiluseurayhteistyöhön kolme kertaa enemmän rahaa kuin kaupunki. Kilpa- ja ammattilaisurheilu saa 246 000 euroa.

Anne Kotiharju

LAPPEENRANTA. Lappeenrannan kaupunkikonsernista virtaa markkinointiyhteistyörahaa aikuisten kilpa-ja ammattilaisurheiluun yhteensä 246 000 euroa. Esimerkiksi Liiga-SaiPa Oy eli ammattijääkiekko saa kaupunkikonsernilta 72 000 euroa tänä vuonna. Kaupunginhallituksen päättämä kaupungin oma satsaus on 11 800 euroa.

Kaupunkiyhtiöt ostavat lähinnä SM-tason seuroilta näkyvyyttä kolme kertaa suuremmalla summalla kuin kaupunki. Kun kaupunki käyttää seurayhteistyöhön rahaa 63 000 euroa, satsaavat yhtiöt 183 400 euroa.

Tänä vuonna kaupunki on ensimmäistä kertaa yrittänyt saada kaupunkikonsernin eri osista tulevat rahavirrat tietoon. Tätä ennen julkisuuteen on annettu ainoastaan kaupunginhallituksen päättämä kaupungin oma tukisumma eli noin neljäsosa kokonaisuudesta. Välttämättä kaupunginhallituskaan ei ole tiennyt, että rahaa menee monesta muustakin tuutista.

Kaupunginhallituksen konsernijaosto linjasi kesällä, että tästedes kokonaisuus tulee nähtäville yhdellä kertaa.

Kaupunkiyhtiöiden emoyhtiö Liiketoiminnot käyttää markkinointiyhteistyöhön 44 700 euroa. Tämän lisäksi yhtiöllä on ollut yksittäisiä satsauksia, esimerkiksi Kuninkuusraveihin 10 000 euroa.

Liiketoimintojen markkinointisopimuksista vastasi Wirma. Toimitusjohtaja Markus Lankinen huomauttaa, että lisäksi vastaavaa markkinointia tekee Gosaimaa. Suvi Ahola kertoo, että Gosaimaan SaiPan kanssa tekemä sopimus on noin 20 000 euroa. Muiden seurojen kanssa tehdyt sopimukset ovat pienempiä. Tapahtumiin ostetaan myös näkyvyyttä.

Kaupunkiyhtiöistä mittavinta, vuotuista noin 120 000 euron urheilumarkkinointia harjoittaa Lappeenrannan Energia.

Asuntopalvelu, vuokra-asuntoyhtiö, yllättäen tuki seuroja 18 659 eurolla.

Esimerkiksi SaiPan 5?364 euron tukea toimitusjohtaja Seppo Ylitalo perustelee näkyvyydellä. Muu kuin huippu-urheilun kanssa tehty yhteistyö taas on asukkaiden lasten terveen harrastuksen tukemista. Asia on Ylitalon mukaan linjattu yhtiön hallituksessa.

Seurojen kausikortit ovat haluttuja kaupunkiyhtiöissä ja kaupungilla. Asuntopalvelulla on Seppo Ylitalon mukaan pari-kolme Namikan, SaiPan, Catzin ja NST:n korttia.

Kortit ovat tulleet osana markkinointiyhteistyötä henkilökunnan sekä yhtiön hallituksen käyttöön.

Liiketoimintayhtiön vs. toimitusjohtaja Eero Immonen kertoo, että emoyhtiölle on ostettu erikseen kuusi kausikorttia. Yksittäisten yhtiöiden korteista Immonen ei tiedä.

Lappeenrannan kaupungilla taas on viestintäjohtaja Alina Kujansivun mukaan markkinointisopimusten yhteydessä tulleita kausikortteja.

-Niitä voivat käyttää kaupunginhallituksen kokouksiin osallistuvat.

Lisäksi kaupungilla ja kaupunkiyhtiöillä voi olla peli-isännyyksiä.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju