Johto vaihtui, kasvu jatkuu

Maestron toimitusjohtajana aloitti Mika Savolainen. Joustavuus ja ketteryys ovat Maestron valtit kilpailussa isompia vastaan.

Timo Laitakari

Lappeenranta. Ohjelmistotalo Maestron toimitusjohtaja vaihtui, mutta tavoitteet ovat ennallaan. Toimitusjohtaja Mika Savolaisen mukaan lappeenrantalaisyhtiö aikoo jatkossakin kasvaa vauhdilla yritysten taloushallinnon ja toiminnanohjauksen järjestelmissä.

Yhtiön pitkäaikainen toimitusjohtaja ja pääomistaja Turo Puittinen siirtyi vuodenvaihteessa hallituksen puheenjohtajaksi. Työnjako on Savolaisen mukaan selvä: operatiiviset asiat hoitaa toimitusjohtaja, puheenjohtaja keskittyy strategioihin.

Savolainen siirtyi toimitusjohtajaksi talon sisältä varatoimitusjohtajan tehtävistä. Hommat ovat siis tuttuja, mutta kokonaisvastuu yhtiöstä ja myynnin kasvattamisesta on iso muutos työnkuvaan.

– Tuotekehitys ja palvelut olivat jo aiemmin minun vastuullani. Nyt on oikein palo tehdä uusia kuvioita.

Viimeisten vuosien aikana yhtiö on kasvanut 20 prosentin vuosivauhdilla. Savolainen uskoo, että kovempikin tahti on mahdollinen. Nyt tavoitteena on nousta kahdessa kolmessa vuodessa liikevaihdossa kymmenen miljoonan euron luokkaan. Työntekijämäärässä se tarkoittaisi sataa.

Alan kehitys on mennyt siihen suuntaan, että ohjelmistotalot ovat paljolti yhdistyneet osaksi isoja, maailmanlaajuisia yhtiöitä. Puhtaasti kotimaisten ohjelmistojen osuus on vähentynyt, ja tarjolla on pääosin kansainvälisten yhtiöiden ohjelmiin pohjautuvia paketteja.

Savolainen uskoo Maestron pärjäävän kilpailussa joustavuudella ja ketteryydellä. Suuri osa Maestron asiakkaista tulee pk-sektorilta. Savolaisen mukaan yhteistyö Maestron kanssa antaa asiakkaille sellaisen mahdollisuuden osallistua tuotekehitykseen, mikä ei koskaan onnistuisi globaalien jättien kanssa.

Pilvi on tietotekniikassa päivän sanoja. Myös Maestron asiakkaista yhä harvempi enää toimii niin, että tilaa ohjelmat ja asentaa ne palvelimilleen. Nyt Maestro pyörittää palveluita omilla palvelimillaan ja asiakkaat käyttävät niitä verkon yli. Ylläpito, päivittäminen ja tietoturva hoituvat ilman, että asiakkaan täytyy siitä huolehtia.

Savolaisen mukaan asiakkaat haluavat keskittyä ydinbisnekseensä. Pilvipalvelut lisääntyvät myös siksi, että ne ovat käytettävissä mistä vain.

Yksi Maestron kasvualoista on verkkokaupan sovellukset. Savolaisen mukaan yhtiön etuna tässä on yhteensovittaminen muihin järjestelmiin. Tavallisesti verkkokaupan sovellukset ovat irrallisia muista järjestelmistä ja ne yhdistetään jollain rajapinnalla. Maestron verkkokauppasovellus on kiinteästi kytköksissä vaikkapa kassan ja varaston järjestelmiin.

Kuva: Marleena Liikkanen

Kuvateksti: Mika Savolainen siirtyi Maestrossa taas askeleen vaativampiin tehtäviin. Vuoden alussa toimitusjohtajana aloittanut lappeenrantalainen pitää osaavan henkilöstön rekrytointia yhtenä kasvun tulppana.

Maestro

Lappeenrantalainen ohjelmistotalo, joka on perustettu 1986.

Toimii Lappeenrannan Rakuunanmäellä, Savonlinnassa, Helsingissä ja Intiassa.

Työntekijöitä 84.

Tarjoaa komponentteina kattavasti erilaisia talous- ja materiaalihallinnon järjestelmiä.

Asiakkaat ovat pääosin erikoiskaupan alalta ja palveluista; tilitoimistot ovat suuri asiakasryhmä.

Hallituksen puheenjohtajaksi siirtynyt Turo Puittinen omistaa yhtiöstä 50,5 prosenttia. Muut omistus on yhtiön johdolla ja henkilökunnalla.

Liikevaihto 6,5 miljoonaa euroa (2011), liikevoitto 0,3 miljoonaa euroa.

Yhtiön virallinen nimi on Mediamaestro Oy.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari