Hevosvoimat irti pakkaseen

Lappeen raviradan talous kääntyi viime vuona plusmerkkiseksi. Onnikin potkaisi pari kertaa radan taloudessa.

LAPPEENRANTA. Puolentoista kuukauden mittainen hiljaiselo päättyy Lappeen raviradalla lauantaina, kun hevosvoimat päästetään irti. Kausi avataan valtakunnallista huomioarvoa keräävillä Toto75-raveilla, joita Lappeen ravivuoteen mahtuu vain kaksi kappaletta.

— Raviradan talouden kannalta Toto75-ravit ovat meille erittäin tärkeitä. Seuraavan kerran Lappeessa ajetaan Toto75-kohteita vasta syyskuun lopulla Villinmiehen Tammakisassa, Lappeenrannan raviradan toimitusjohtaja Kari Tiainen muistuttaa.

Lappeen raviratayhtiön tilinpäätös viime vuodelta ei ole vielä valmistunut, mutta Tiaisen mukaan toista miinusmerkkistä tulosta peräkkäin ei ole tulossa.

— Vuonna 2011 raviradan tulos oli 60 000 euroa miinuksella, mutta nyt päästään plussalle. Meillä oli siinä mielessä hieman onneakin, että saimme kaksi kertaa ihan merkittäviä korvauksia, kun kansainväliset isot pelikohteet osuivat samaan ajankohtaan Lappeen ravien kanssa.

LAPPEEN RAVIRADALLA talvitauko on jo vakiintunut runsaan kuukauden mittaiseksi sydäntalven aikaan. Naapuriradoista Kouvola ja Joensuu ovat järjestäneet raveja tammikuussakin, Mikkelissä sen sijaan talvitauko kestää lokakuusta maaliskuun asti.

Hevosten omistajilta, kuskeilta ja valmentajilta tulee Tiaisen mukaan jonkin verran toiveita siitä, että itäisen Suomen pienten raviratojen talvitaukoja saataisiin lyhyemmiksi ja hevosille olisi tarjolla kisoja lähempänä.

— Tottahan se, että talviaikaan hevosia pitää kuljettaa pidempiä matkoja raveihin. Varsinkin koelähtöjä hevosilleen hakevat käyttäisivät mieluummin lähiratoja.

— Kun Lappeessakin raveja on kahdetkymmenet vuodessa, on tauko johonkin kohtaan ajoitettava. Sydäntalven aikaan voidaan saada tauon aikana säästöä vaikka lämmityksestä ja lumenaurauskuluista, vaikka niitäkin on tietysti tarpeen mukaan tehtävä.

— Parempi järjestää raveja tiheämmin kesäkaudella, silloin käy yleisöä ja pelaajiakin paremmin, Kari Tiainen korostaa.

KESKUSTELUA Lappeenrannan, Mikkelin ja Kouvolan raviratojen hallinnon yhdistämisestä on käyty jo vuosikausia.

Lappeenrannan ja Mikkelin välillä sukkuloiva molempien raviratojen toimitusjohtaja Kari Tiainen ei usko, että mitään nopeita liikkeitä ratojen yhdistämisessä on odotettavissa.

— Keskustelua pienten ratojen hallinnon yhdistämisestä on käyty, mutta aika ei vielä tunnu olevan siihen kypsä. Yhteistyötä kuitenkin syvennetään koko ajan.

— Mikkelissä kaupunki omistaa 53 prosenttia raviradasta ja Mikkelin kaupungin kanta on se, että siellä raviradan hallinto säilyy itsenäisenä, Tiainen sanoo.

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen