Palvelu takaa venäläisasiakkaat

Denis Gaftin mukaan tärkeintä on muistaa, että ostoksilla kävijät ovat asiakkaita, eivät venäläisiä tai suomalaisia.

Helena Rissanen

LAPPEENRANTA. Jos itäraja olisi kiinni puoli vuotta, puolet lappeenrantalaisista kaupoista suljettaisiin saman tien. Näin väittää Denis Gaft, joka juuri perusti vaimonsa Larisan kanssa Lappeenrantaan uuden liikkeen.

Italialaisia laatukenkiä, laukkuja ja muita varusteita myyvän La Fiaban myynnistä puolet on laskettu venäläisten turistien varaan.

Tax-free-myynnillä on Gaftin mukaan erittäin suuri merkitys. Venäläisasiakkaat pitää kuitenkin ensin saada ostoksille.

— Ei voi vain istua kassan vieressä ja odottaa, että joku tulee. Täällä käyvät venäläiset ovat tottuneet paremman keskitason kauppoihin Pietarissa ja odottavat tiettyä palvelutasoa myös Lappeenrannassa asioidessaan.

Gaftin mukaan venäläisiin asiakkaisiin ei kannata suhtautua niin kuin he olisivat neukkuaikojen leipäjonoporukkaa.

— Toisaalta venäläiset tulevat hakemaan täältä aina parempaa tavaraa kuin mitä kotonaan saavat. Se on vielä jäänne neukkuajoilta.

Matkailijat eivät löydä kauppaan itsestään. Heitä on myös houkuteltava ostoksille.

— La Fiaban avajaisiin hankin asiakkaita niin, että meillä on ihmisiä rajalla jakamassa mainoksia. Mainostan myös aktiivisesti Suomessa jaettavissa venäläisille suunnatuissa lehdissä.

Kunnolliset nettisivut ovat Gaftin mukaan välttämättömät.

— Vähän yli kolmikymppiset venäläiset, joita täällä eniten käy ostoksilla, ovat aktiivisia netin käyttäjiä.

Tärkeintä on Gaftin mielestä muistaa, että ostoksilla kävijät ovat asiakkaita, eivät venäläisiä tai suomalaisia.

Markkinointia ja mainontaa opiskellut Gaft sanoo olevansa ensimmäinen, joka Lappeenrannassa ymmärsi jakaa venäläisautojen tuulilaseihin mainoksia. Nyt niitä jakavat muutkin.

Ajatus La Fiabasta Gaftille syntyi, kun hän mietti, milloin viimeksi oli ostanut Suomesta kengät.

— Tajusin, että täältä ei saa sellaisia kenkiä, kuin haluan. Lappeenrannassa myydään lähinnä marketeissa massatuotantoa, mustia ja ruskeita kenkiä.

La Fiaban tavara tulee suoraan muotitaloilta, joiden kanssa Gaftit ovat ovat tehneet sopimuksia Milanon messuilla.

Gaft uskoo, että kysyntää laatutavaralle on, vaikka jalkineiden hinnat alkavat 150 eurosta.

— Meillä myydään tyyliä, ei vain kenkiä tai laukkuja.

Denis Gaftin päätyö on johtaa kansainvälistä huolinta- ja varastointipalveluyritys Goodpri Oy:tä, joka työllistää 14 ihmistä.

Larisa Gaftin vastuulla on uuden liikkeen vieressä Family Centerissä sijaitseva lasten huonekaluja myyvä Cilek. La Fiaba ja Cilek työllistävät molemmat kaksi ihmistä.

Heli Blåfield

La Fiabassa on tilaa sata neliötä ja katseenvangitsijana keskellä liikettä valtava kristallikruunu. Sen tarkoituksena on Denis Gaftin mukaan saada asiakkaat muistamaan, missä ovat asioineet.

Kirjoittaja:
Helena Rissanen