Etti Kantola
Eksoten mielenterveys- ja päihdepalveluita saa entistä helpommin. Näin arvioivat Eksoten asiakkaiden kanssa työskentelevät tahot.
Mielenterveys- ja päihdepalvelut on uudistettu, ja muutos johti Eksoten henkilöstön keskuudessa vakavaan eripuraan. Yhteistyökumppaneille ja asiakkaille tilanne ei ole näkynyt laajasti. He ovat tyytyväisiä aiempaa helpompaan hoitoon pääsyyn. Moitteet liittyvät avohoidon lisäämiseen.
Äkillisissä kriiseissä olevia auttavan Saimaan kriisikeskuksen johtaja Maarit Kuntola kiittää muun muassa mielenterveyspalveluiden ympärivuorokautista päivystystä ja neuvontapuhelinta.
Matalan kynnyksen hoitoa on kehitetty, ja lähetteettömien palveluiden saatavuus on parantunut. On paikkoja, joihin voimme ohjata ihmisiä. Se on meille tärkeää ja siinä on tapahtunut parannusta.
Mielenterveysasiakkaiden perheissä ahdistaa sairaalahoidon väheneminen.
Kun Eksoten palvelut ovat avopainotteisia, omaiset kuormittuvat paljon. Heille jää iso vastuu, sanoo Etelä-Karjalan omaiset mielenterveystyön tukena -yhdistyksen toiminnanohjaaja Johanna Könönen.
Omaiset kokevat, että heidän taakkaansa keventäviä sairaalajaksoja on entistä vaikeampi saada.
Könösen mukaan asiakkaan kotiuttaminen sairaalajaksolta sujuu vaihtelevasti. Lappeenrannassa tukea on riittävästi, mutta esimerkiksi Savitaipaleella ei.
Koetaan, että jätetään oman onnen nojaan.
Verkossa sanottua
Huonompaan suuntaan menee koko ajan. Hoitoa ja apua ei saa sitten millään.
Sivusta seuraaja
Lääkärit etenkin aikuispuolella eivät halua tai heitä ei laiteta perehtymään määrätyille osa-alueille. Jos asian ottaa puheeksi, häädetään ovesta ulos eikä anneta uutta aikaa tai leimataan papereihin hankalana asiakkaana.
Karjalasta
Pikaisia diagnooseja, perehtymättä potilaaseen. Ulkomaalaisia työntekijöitä, kieli- ja kommunikointiongelmia… ja resepti kouraan.
Pillereitäeikiitos