Kotiäidistä yrittäjäksi

Äitiyrittäjyys. Sari Ahokainen suunnittelee kuoseja kotonaan ja käy kansainvälistä kauppaa. Äitien yrittäjyys ei ole enää puuhastelua vaan ammattimaista.

TIINA SUOMALAINEN

Lappeenranta. Hoitaessaan kotona kahta lastaan lappeenrantalainen Sari Ahokainen, 35, alkoi ajankulukseen piirrellä. Piirroksista syntyi tietokoneella värikkäitä kuoseja, joita Ahokainen tarjosi netin kautta eri yrityksille. Hiljalleen löytyi kiinnostuneita ostajia.

Kun nykyisin 7- ja 4-vuotiaat pojat lähtivät toissa keväänä hoitoon, Ahokainen pystyi paneutumaan suunnitteluun ja yrittämiseen täysillä.

Nyt hänen suunnittelemansa kuosit koristavat kankaita Suomessa ja ulkomailla. Ahokaisen tärkein yhteistyökumppani on saksalainen Lillestoff, joka valmistaa trikookankaita. Lillestoffin kautta Ahokaisen iloiset kuosit ovat levinneet jopa Yhdysvaltoihin ja Japaniin.

-Alussa tämä oli harrastelua, mutta nyt yrittäminen jo elättää, Ahokainen kertoo.

Ahokainen on malliesimerkki yrittäjäksi ryhtyneestä kotiäidistä. Ilmiölle on hieno nimikin: mumpreneur, äitiyrittäjä.

-Yhdysvalloissa yrittäjiksi ryhtyviä kotiäitejä on todella paljon, ja he saattavat tehdä miljoonabisnestä. Suomessakin naisten kotiyrittäjyys on yleistymässä. Yrittäjyys voi olla vaikkapa asiantuntijapalvelujen tarjoamista tai tuotteiden verkkokauppaa, toteaa Naisyrittäjyyskeskuksen toimitusjohtaja Taru Päivike.

Kotiäitien yrittäjyys alkaa yleensä halusta yhdistää lastenhoito ja työnteko. Joskus yrittäminen jää välivaiheeksi, ja nainen menee palkkatöihin lasten kasvettua. Mutta yhä useammin käy niin, että yritys nousee siivilleen ja siitä kehittyy päätoimista yrittämistä.

Äitiyrittäjyydestä väitöskirjaa Turun yliopistossa valmistelevan Katri Luomalan aineistosta käy ilmi, että äidit ovat liikkeellä tosissaan. Yrittäminen ei ole puuhastelua vaan tavoitteena on menestyä. Alkuvaiheessa puolison taloudellinen tuki on toki tärkeää.

Päivike korostaa, että nykynaiset toteuttavat rohkeasti unelmaansa. Kotona yrittäminen koetaan hyvin antoisana.

-Tämä on joustavaa, itsenäistä ja vapaata, tiivistää Ahokainen.

Tietotekniikan kehittyminen on mahdollistanut uudenlaisen yrittämisen, sillä kotitietokoneelta aukeaa kokonainen maailma. Kun Sari Ahokainen etsi kuoseilleen ostajia, hän selasi nettiä ja lähetti sähköpostia yli kahteentuhanteen yritykseen eri puolille maailmaa.

-Markkinointia voi tehdä myös Facebookissa. Laitan uusia kuoseja Facebookin ompeluaiheisiin ryhmiin, joista tekstiilialan ihmiset ehkä löytävät minut, Ahokainen kertoo.

Saksan lisäksi Ahokaisen yhteistyökumppaneita on Ruotsissa ja Suomessa. Tekstiilikuosien lisäksi Ahokainen suunnittelee kuoseja myös saksalaisen yrityksen keraamisiin ja lasiesineisiin.

Yrittäjyys voi olla vaikkapa asiantuntija- palvelujen tarjoamista tai tuotteiden verkko- kauppaa.

Taru Päivike

Tie designeriksi

Sari Ahokainen on syntynyt Kotkassa 1977.

Suunnittelijan ura alkoi jo 2004, kun Ahokainen kuvitti nuortenlehdissä julkaistuja novellejaan.

Kuvitukset laajenivat kuosien suunnitteluun.

Hänen tavaramerkkinään ovat värikkäät ja vahvat kuosit.

Vuonna 2012 Ahokainen aloitti myös omien tuotteiden kehittelyn.

Nettisivut- ja nettikauppa www.sashop.fi

Kirjoittaja:
Tiina Suomalainen