Lipputulot yhteiseen kassaan

Joukkoliikenne. Lappeenranta siirtyy ensimmäisenä Suomessa direktiivin mukaiseen paikallisliikenteeseen. EU:n palvelusopimusasetus kieltää suoran julkisen tuen bussifirmoille.

Matti Saarela

Lappeenranta on ensimmäisenä suomalaisena kaupunkina järjestänyt paikallisliikenteen Euroopan unionin palvelusopimusasetuksen edellyttämällä tavalla.

Lappeenrannan kaupunki on kilpailuttanut paikallisliikenteen järjestäjän ja sopimukset kaikki kolme eri kilpailutuksen kohdetta voittaneen Autolinjat Oy:n kanssa allekirjoitettiin viime perjantaina. Sopimus astuu voimaan toukokuun alussa.

-Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että liikennöitsijä saa tässä bruttomallissa tarjouksessaan määrittelemänsä hinnan palvelun järjestämisestä. Palvelun tuottajana kaupunki saa lipputulot, Lappeenrannan kaupungin liikenneinsinööri Birgitta Nakari kertoo.

Siirtymäajan jälkeen EU:n

direktiivi kieltää liikennelupamalliin perustuvat suoran julkisen tuen. Jatkossa julkista tukea ja yksinoikeuksia voidaan myöntää vain kilpailutuksen perusteella.

Nakari uskoo, että uusi järjestelmä vähentää paikallisliikenteestä kaupungille aiheutuvia kustannuksia.

-Tähän asti meidän menomme ovat olleet sitä suuremmat mitä enemmän paikallisliikenteessä on ollut matkustajia. Jatkossa kaupunki saa lipputulot itselleen, Nakari sanoo.

Paikallisliikenteen matkustajamäärät ovat Lappeenrannassa kasvaneet vuodessa kymmenen prosenttia.

Osa kasvusta selittynee sillä, että Saimaan ammattikorkeakoulun kampus siirtyi Kimpisestä Skinnarilaan.

-Kyllä sekin, mutta me olemme myös muun muassa alentaneet lasten ja nuor- ten matkalippujen hintoja, Nakari muistuttaa.

Bussilinjojen reiteistä ja aikatauluista päätetään, kun kaupunki määrittelee tarjouskilpailun ehdot. Suuria muutoksia näihin ei ole siten tulossa.

-Minun mielestäni meillä joukkoliikenne on todella hyvin järjestetty. Tähän asti emme vain ole voineet mitään sille, että matkustajamäärien lisääntyminen on lisännyt samalla kaupungin menoja, Nakari sanoo.

Uuden systeemin etuihin kuuluu myös se, että jatkossa on mahdollisuus ottaa käyttöön matkakortti, jolla voi matkustaa Suomen kaikissa paikallisliikenteen busseissa ja muissa kulkupeleissä Lappeenrannasta Ivaloon. Sarjalipun tai matkakortin osto-oikeus ei ole jatkossa enää kotikuntaan sidottu.

Nakari vastaanotti torstaina Tampereella Paikallisliikenneliiton Lappeenrannalle myöntämän Vuoden joukkoliikenneteko -palkinnon.

Kirjoittaja:
Matti Saarela