Täysi cityfiilis keskellä Muukon korpea

LAPPEENRANTA. Muukon motocrossradalla ajetaan viikonvaihteessa SM-pisteistä tuulimyllyjen katveessa. Talkooväki on painanut pitkiä päiviä rataa kunnostaessaan.

Kalle Sipiläinen

Muukon motocrossradan ympärillä humisee viisi isoa tuulimyllyä. Ne eivät häiritse ajamista, sanoo Lappeenrannan Moottoripyöräilijöiden motocrossjaoston vetäjä Maarit Mäkinen.

— Tulee cityfiilis. Enää emme ole keskellä metsää, vaan kaupungissa.

— Tulijoillekin pystyy antamaan nyt hyvät koordinaatit. Sanoo vain, että kolmas tuulimylly oikealla.

Muualta tulleet kuskit ovat Mäkisen mukaan pitäneet uutta ratamiljöötä hieman outona, mutta kaikki ovat kehuneet.

— Iltaisin olemme itsekin ihastelleet, kun valot välähtävät päälle. Ne ovat ihan sairaan makeet.

Muukon motocrossrata on herännyt henkiin muutaman viime vuoden aikana. Rataa on kunnostettu ja modifioitu pitkälti talkoovoimin ja sponsorien tuella. Kaupunki on ollut mukana pienellä panoksella.

Viikonloppuna radalla ajetaan motocrossin SM-sarjan kauden päätösosakilpailu. Edellisen kerran SM-pisteistä Muukossa taisteltiin yhdeksän vuotta sitten. Sen jälkeen metsittymään päässeellä radalla on kaasuteltu lähinnä paikallisia sarjacrosseja.

— Ensi kesäksikin olemme anoneet jo SM-kilpailua, kauden ensimmäistä, kun puitteet on nyt rakennettu. Eikö olisi ihan hyvä, kun kauden aloitus ja lopetus olisivat Lappeenrannassa, sanoo Mäkinen.

Katsojille montussa oleva ”stadionmallinen” rata on omiaan, sillä yhdestä kohtaa näkee käytännössä koko radan. Talkoilla seura on rakentanut lisäksi lippumiesten paikat, kuuluttamon, kisakansliana toimivan mökin, pesukatoksen ja vessat.

Noin 140 osanottajan joukossa puomille asettuu viikonvaihteessa myös muutama virolaiskuski.

— Toivoisin, että lippusalossa olisi Eestin, Suomen ja Venäjän liput, sanoo Mäkinen.

Venäläisten kanssa paikallinen crossiväki tekisi mielellään enemmänkin yhteistyötä, mutta rajan ylittämisessä on omat haasteensa. Kyse ei ole niinkään viisumiongelmista, vaan pyörien erittäin kalliista tullimaksuista.

— Tiedän venäläiskuskeja, joilla on Suomessa toinen pyörä, ja he ajavat Suomessa niillä.

Motocrossin lisäksi nykyinen ympäristölupa sallii Muukon radalla talvisin myös kelkkailun. Myös enduropolku on läpivuotisessa käytössä.

Ensi vuodeksi motocrossradan rinnalle valmistuu supercrossrata, joita Suomessa on ennestään vain yksi. Supercrossia ajetaan motocrosspyörillä, mutta lyhyemmillä radoilla ja kiihkeämpirytmisempinä kilpailuina.

— Itse tykkään siitä. Supercross on teknistä ja haasteellista. Toki motocrosskin on haasteellista, mutta itselleni tulee monesti suorilla sellainen fiilis kuin olisi kaupan kassalla. Kun pitäisi vääntää kaasua, niin höllää, sanoo naisten MXD- ja miesten avoimessa MXB-luokassa kilpaileva Mäkinen.

Puomilla kolme paikallista kuskia ja salolaislupaus

LAPPEENRANTA. Paikallista väriä Muukon SM-lähtöihin tuovat Lappeenrannan Moottoripyöräilijöiden Juuso Jukkara sekä Imatran Moottorikerhon Sami Uski ja Niko Parkkinen.

Muita kiinnostavia nimiä ovat Yhdysvalloissa kilpaillut ja siellä huimasti kehittynyt salolainen Eeli Takatalo sekä ensimmäisen kerran 13 vuoteen henkilökohtaiseen SM-kisaan osallistuva Suomen Moottoriliiton valmennuspäällikkö Tomi Konttinen.

— Veikkaanpa, että nousee podiumille, sanoo Maarit Mäkinen.

MX1-pääluokan Suomen mestaruuden on jo varmistanut Helsingin Moottorikerhon Toni Eriksson, joka jättää päätösosakilpailun väliin. Nuorten MX2-luokassa sekä mönkijöissä ja sivuvaunuissa sen sijaan ajetaan SM-sijoituksista tiukasti. Lisäksi mukana on kansallisia luokkia.

— Loukkaantumisia vain on tosi paljon, harmittelee Mäkinen.

Kansallisessa MXB-luokassa ajava Lappeenrannan Moottoripyöräilijöiden Tommi Laine näkee, että kotirata antaa lievää etua muihin kilpailijoihin nähden.

— Kun tietää kurvit ja mistä rata kuluu, niitä pystyy hyödyntämään, mutta ei siitä isoa etua saa, sanoo Laine.

Kirjoittaja:
Kalle Sipiläinen