Venäjän bisnestä verkossa

Nettimarkkinat. Lappeenrantalainen Caima Sport avasi itämarkkinat malliksi muillekin.

Kaija Lankia

Verkosta ostaminen kasvaa Venäjällä 30 prosentin vuosivauhtia. Siinä kasvussa on suomalaisillakin mahdollisuus menestyä, päätteli Timo Miettinen perustaessaan vuosi sitten Caima Sport -liikkeen Lappeenrantaan.

Caima oli ensimmäinen Venäjän markkinoita hyödyntävä suomalaisyritys. Kokemukset ovat rohkaisevia.

— Kaikki paketit ovat menneet perille ja jokaisesta olen saanut maksun, Miettinen kertoo.

Pisimmän matkan, 4 500 kilometriä, on tehnyt Novosibirskiin mennyt lähetys.

Timo Miettinen konsultoi myös muita suomalaisyrityksiä Venäjän verkkokauppaan.

— Muiden menestys ei ole minulta pois. Venäjällä on 130 miljoonan asukkaan kielialue, jolla on sama lainsäädäntö, hän sanoo.

Ruotsalaiset ovat jostain syystä kaihtaneet Venäjää, mutta yhdysvaltalaiset ovat jo siitä kiinnostuneita. Siksi suomalaisten pitäisi olla nyt vikkeliä.

Suomalaisille verkkomarkkinoille uuden yrittäjän on vaikeampi päästä.

— Jos ei pysty maksamaan itseään Googlen haun etusivulle, näkyvyyttä on vaikea saada. On hankala kilpailla Zalandon tai Brandosin kanssa, Timo Miettinen toteaa.

Näkyvyys on kuitenkin markkinamuodon keskeinen tekijä. Sitä voi saada myös erikoistumalla.

Miettinen erikoistui urheiluvaatteisiin ja -välineisiin. Myytävät tuotteet ovat kansainvälisiä brändejä, joita hän hankkii maahantuojilta.

Miettinen perusti yrityksensä lähelle venäläisiä asiakkaita. Heitä, samoin kuin lappeenrantalaisia, hän palvelee myös perinteisessä liikkeessä. Kesäkuusta lähtien liike on sijainnut kauppakeskus Armadassa postin vieressä.

Caimassa verkko- ja perinteinen kauppa yhdistyvät tiiviiksi kokonaisuudeksi.

— Kun meille tulee uutta tavaraa, kuvaamme artikkelit ja laitamme saman tien nettiin kuvan ja saatavuustiedon, näyttää hän vasta saapuneiden espanjalaisten jalkineiden äärellä.

Asiakas saattaa ostaa heti liikkeessä, mutta jos hänen luottokorttisaldonsa ei riitä tai hän jää muuten miettimään, tilaus voi tulla myöhemmin netin kautta.

Liike toimii näin näyteikkunana verkolle.

Tai sitten päinvastoin: asiakas löytää liikkeen verkosta ja tutustuu tavaroihin ja tulee sitten Lappeenrantaan ostamaan niitä.

Kirjoittaja:
Kaija Lankia