Fly Lappeenranta jatkaa lentoaan

Lappeenranta.  Kolme vuotta sitten toimintansa lopettaneen yhtiön alasajoa ei ole tapahtunut vieläkään. Erimielisyys pienosakkaiden ja kaupungin välillä jatkuu.

Kirjoittaja:
Outi Salovaara

Yli kolme vuotta sitten toimintansa lopettanutta Fly Lappeenranta -yhtiötä ei ole vieläkään saatu ajettua lopullisesti alas.

Flyn pääosakas kaupunki ja yhtiön pienosakkaat eivät vuosienkaan neuvottelujen jälkeen ole päässeet sopuun siitä, millä hinnalla pienosakkaat luovuttavat osakkeensa kaupungille.

Ilman sopua Fly Lappeenranta elää edelleen pöytälaatikkoyhtiönä.

 

Tarkoituksena on ollut, että pienosakkaiden Fly-osakkeet siirretään kaupungin omistamalle emoyhtiölle Lappeenrannan Liiketoiminnoille.

Sen jälkeen Fly voitaisiin fuusioida emoyhtiöönsä, ja Fly lakkaisi olemasta. Muut vaihtoehdot ovat vapaaehtoinen selvitystila tai konkurssi.

Kaupunginlakimies Eero Immosen mukaan selvitystila on vaikea vaihtoehto osakassopimuksen kannalta, ja konkurssi taas on

hänen mukaansa julkisyhteisötaustaiselle yhtiölle huono vaihtoehto.

— Konkurssi on jo sanana vieras, eikä konkurssi miellytä meitä.

 

Viimeksi kaupunki kävi pienosakkaiden kanssa neuvotteluja alkukesästä. Uusi palaveri oli sovittu elokuulle, mutta pienosakkaat peruivat sen.

— Jompi kumpi varmaan taas aktivoituu, arvelee pienosakkaiden puolesta neuvotteluja käynyt liikemies Markku Rusanen.

 

Pienosakkaat ovat uhanneet kaupunkia oikeustoimilla. He ovat epäilleet kaupunkia petoksesta ja väärien tietojen antamisesta 2008—2011.

— Periaatteessa olemme jättäneet oikeustoimiin turvautumisen, mutta ne ovat myös mahdollisia, pyörittelee Rusanen.

Pienosakkaat ovat sijoittaneet Fly Lappeenrantaan yhteensä lähes 190 000 euroa. Emoyhtiön menetetyt sijoitukset Fly-yhtiöön lasketaan miljoonissa euroissa.

Tappiollisen ja velkaisen Flyn osakkeet ovat olleet arvottomia pitkään. Silti kaupunki lunasti perustajaosakas Esa Korjulan Fly-osakkeet 2011 145 000 eurolla. Korjulakin oli uhannut kaupunkia oikeustoimilla.

Kaupunki ei nyt halua antaa kuvaa, että se taipuu kiristyksen alla.

 

Jos sopua ei tule, voiko Fly Lappeenranta elää pöytälaatikkoyhtiönä vaikka maailman tappiin?

— Mikään erityinen syy ei vaadi alasajoa, koska yhtiöllä ei ole ulkoisia velkojia, sanoo Immonen.

Fly Lappeenrannalla on velkoja yli miljoona euroa, mutta velkojana on emoyhtiö. Immosen mukaan Fly voisi hyvin ”uinua” vaikka vuosikausia.

Toimimattomanakin Fly Lappeenranta aiheutti viime vuonna vajaan 8 000 euron tilintarkastus-, hallinto- ja korkokulut.

Yhtiöllä ei ollut lainkaan tu-

loja.

 

Fly Lappeenrannan osakkaat

Lappeenrannan Liiketoiminnat 82,04 prosenttia osakkeista.

International Airport Services Oy, liikemies Paananen Juha-Pekka 11,60.

Mediakolmio Oy, toimitusjohtaja Janne Mäenpää Oy 2,28.

Kuutoskeskus Oy, liikemies Markku Rusanen 2,28.

Karelia Lines Oy, toimitusjohtaja Saku Hyttinen 1,14.

Kotkalaiset liikemiehet Peter ja Lars Nyman yht. 0,66.

Esa Korjula omisti yhtiöstä 10,93 prosenttia helmikuuhun 2011 asti.

Outi Salovaara