Orkidea puhkeaa kukkaan

Lappeenrannan uuden muotitavaratalon avaaminen on tuhansien palojen palapeli. Valmiiseen kuvaan on luvassa loistetta ja kodikasta luksusta.

Teksti Kaija Lankia

Kuvat Marleena Liikkanen

Dimitri Kuzmitš seisoo tikkailla ja ripustaa kattoon kristalleja. Kirkas valo häikäisee silmiä niin, että aurinkolasit ovat tarpeen. Sadoista kristallinauhoista muodostuu verho valaisimien ympärille Grande Orchidée -tavaratalon kenkäosastolla Lappeenrannan Myllymäessä.

Kenkähyllyt ovat paikoillaan, samoin asiakkaiden sovitussohvat. Kahta korkokengän muotoista sovitustuolia peittää vielä pakkausmuovi. Somistaja Jessica Karttunen asettelee kenkiä telineille ja on yhtä hymyä.

— Olin aluksi kuin Liisa Ihmemaassa, pikkuhiljaa tähän alkaa tottua. Tämä on ihana työpaikka, sanoo Savonlinnasta Lappeenrantaan töihin tullut Karttunen.

Myllymäessä ensi perjantaina avattava tavaratalo on erityinen ja erikoinen paikka monen muunkin mielestä.

— Michael Corsin edustajat kävivät päivällä Lontoosta ja olivat aivan ihmeissään, että Suomessa ja Lappeenrannassa voi olla jotain näin fantastista, tavaratalojohtaja Topi Riutta kertoo.

Hän on itsekin innoissaan pestistä, jonka alkukesästä sai. Grande Orchidée on hänelle työtä, vapaa-aikaa ja seurustelusuhde, mies kuvaa. Ja vastaa taas yhteen puheluun.

Projektipäällikkö Kati Räisänen sanoo työtään tilaisuudeksi, jonka saa vain kerran elämässä.

Monta liikettä eri puolilla Eurooppaa sisustaneena ja vielä useampia nähneenä hän on nyt päässyt toteuttamaan venäläisen suunnittelijan Daniel Kletshkovskijn visiota, luomaan uudenlaisia ostoselämyksiä. Haaste on ollut enemmän kuin mieluinen.

Alkuperäinen visio on kuitenkin Grande Orchideén perustajan ja omistajan Mohamad Darwichin.

— Tästä tuli itse asiassa vielä parempi kuin osasin odottaakaan. Suunnittelija teki niin hienot suunnitelmat, että ne ylittivät budjettini. Mutta ne olivat niin hyvät, että muutin budjettia, Darwich sanoo piipahtaessaan paikalle.

Ison pomon vierailun käyttävät hyväksi niin tavaratalojohtaja, projektipäällikkö kuin liettualaisen kalustetoimittajan miehetkin. Jokaisella on jotain kysyttävää ja kommentoitavaa — suomeksi, venäjäksi tai englanniksi. Darwich lupaa poiketa myös työmaatoimistolla pääurakoitsijan pakeilla.

Kymmenen päivää ennen tavaratalon avajaisia joutuu vielä turvautumaan osittain mielikuvitukseen. Keskikäytävän katto odottaa kristallikruunuja. Orkideakuvioidut pienemmät lamput ovat jo paikallaan. Marmorilattiaa peittävät pahvi, kovalevyt ja vaneri.

Kenkämyymälää lukuun ottamatta osastot ovat vielä kalustamatta tai sikin sokin kalusteista. Pöytäsirkkeli soi, kun listoja vasta sahataan, mutta jättimäiset tv-ruudut katonrajassa vartovat jo muotinäytöksiä.

Kengistä osa on jo paikoillaan, mutta suurin osa vielä varastotiloissa. Myös miesten, naisten ja lasten vaatteet odottavat esille pääsyä varastossa. Vaateosastoista vastaava Agnes Skriko joukkoineen on käynyt läpi jokaisen vaatekappaleen ja laittanut hintalapun paikalleen.

Atma Traden uutta kohdetta on mainostettu toistaiseksi vain venäjäksi. Internet-sivujen upeat havainnekuvat jättävät jokseenkin kylmän vaikutelman. Paikan päällä näyttää kyllä luksukselta, mutta kodikkaalta luksukselta.

— Kuvat ovat steriilejä, toteutuksessa lämpö on saatu esiin, Darwich kiittää.

Sisustuksen pääväreiksi on valittu kermanvalkoinen ja niin sanottu kylmä kulta. Sävyt toistuvat niin lattioissa, seinissä kuin kalusteissakin.

Kati Räisänen on ammatiltaan sisustussuunnittelija, mutta tässä projektissa hän on vastannut toisten tekemien suunnitelmien toteutuksesta.

— Tehtäväni on pitää huolta, että avajaispäivänä kaikki 30 000 myytävää tavaraa löytyy oikeilta paikoiltaan, hän tiivistää.

Venäläinen suunnittelija on etsinyt toimittajat niin materiaaleille kuin kalusteillekin. Marmorilattia on Italiasta, samoin valaisimet. Myymäläkalusteet on tehty Liettuassa.

Ihan kaikkea ei ole valmiina tullut. Puutteita ovat paikanneet lappeenrantalaiset puusepänliikkeet ja rautarakenteiden osaajat.

Marraskuun pimenevässä illassa Myllymäen uusin ostosparatiisi on valoisa majakka, vaikka led-valojen ketju ei vielä kierräkään elementtisaumoja.

Torstaina ikkunoihin on ilmestynyt jo mallinukkeja, jotka kertovat ohikulkijoillekin, että muotitalo avataan pian. Tarja Lakka on tullut kiireapulaiseksi kokoamaan Hollannista matkanneita nukkeja jalustoilleen.

— Ensimmäiseen meni tunti, mutta kyllä tämä nyt jo sujuu, hän toteaa iltapäivällä.

Nukkeja on kaikkiaan 120 kappaletta. Onneksi aikaa on vielä viikko.

Lempinimeä vailla

Grande Orchidée on ranskaa ja tarkoittaa isoa orkideaa.

Grande viittaa suuruuteen ja orchidée on kukka, jolla halutaan ilahduttaa asiakkaita. Mohamad Darwich on itse valinnut nimen tavaratalolleen.

Ranskaa ei kovin moni venäläisistä tai suomalaisista asiakkaista osaa. Kirjoitusasu aksenttimerkkeineen on sitäkin hankalampi. Kansan suusta onkin odotettavissa monenlaisia väännöksiä tai lyhennelmiä.

— Ehkä ihmiset alkavat puhua Grandesta tai GO:sta, Darwich veikkaa.

GO on myös tavaratalon oma tuotemerkki, jolla osa vaatteista myydään.

Oman merkin ohella valikoimaan tulee eurooppalaisia brändejä, myös sellaisia, joita ei aiemmin ole Suomessa myyty.

— Tavaratalo on tarkoitettu keskituloisille tyylikkäille ihmisille, sekä suomalaisille että venäläisille. Tarjonta on hieman keskitasoa parempaa, mutta ei tämä ole vain rikkaille, vaan kaikille, Darwich rohkaisee.

Kenkien pohjissa ovat jo hintalaput paikoillaan. Miesten talvikengät maksavat alle seitsemänkymppiä. Satasen päälle maksavia näkyy enemmänkin, naisten osastolla silmä osuu 600 euron kenkiin.

Varastossa kenkälaatikot kertovat enimmäkseen ulkomaisesta valikoimasta, mutta siellä on hyllykaupalla myös Kuomaa. 

Muotitietoisten tavaratalo

Grande Orchidée on tavaratalo, ei ostoskeskus. Kyseessä on yksi kauppa eri osastoineen. Vain kahvila on eri toimijalla, projektipäällikkö Kati Räisänen kertoo.

Naisten vaatteille, alusasuille, hajuvesille, miesten vaatteille, lasten vaatteille, kengille ja laukuille on omat osastot. Varsinaisten osastojen sisällä on shop in shop -osastoja eri tuotemerkeille. Myymäläneliöitä on noin 3 500, eli hieman vähemmän kuin kauppakeskus Weerassa, puolet Oprista ja alle kolmannes Family Centeristä.

— Ihan valmista ei varmastikaan avajaispäivänä ole. Joku hylly tai kaappi voi puuttua, kun tavaraa on tullut 16 rekkakuormallista, tuhansia osia. Aina jotain on voinut mennä rikki, Mohamad Darwich kertoo.

Muotitavaratalo työllistää 25 henkilöä myynnissä ja neljä varastossa. Henkilökunta rekrytoitiin keväällä, hakijoita oli satoja.

— Hakemuksia tuli ympäri Suomen, Venäjältä ja Virosta, tavaratalojohtaja Topi Riutta kertoo.

Venäjän kielen osaaminen vaikutti valintoihin, mutta ei ollut hänen mukaansa pääasiallinen kriteeri. Kokemus ja muu osaaminen painoivat enemmän.

Grande Orchidéen avajaisia vietetään ensi perjantaina. Asiakkaille on luvassa kakkukahvit, lapsille kasvomaalausta ja ilmapalloja.

— Ja viikon ajan kaikista tuotteista luvataan 25 prosentin alennus. Se on varmasti juhlien kohokohta, Darwich uskoo. 

Kirjoittaja:
Kaija Lankia