MM-pelipaidat Kaukaan ja Viron kautta

Lappeenranta. Nuorten MM-jääkiekkoa pelataan keväällä Tacklan valmistamissa pelipaidoissa. Urheiluvarusteiden valmistus on siirtynyt Suomesta lähes kokonaan Viroon ja Aasiaan.

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen

Lappeenrannassa ja Imatralla huhtikuussa pelattavassa alle 18-vuotiaiden jääkiekon MM-turnauksessa kaikki joukkueet pelaavat paikallisen firman valmistamissa paidoissa. Kilometrin päässä jäähallilta Kaukaalla pääkonttoria ja myymälää ylläpitävä Tackla on toimittanut pelipaitoja jääkiekon MM-kisoihin jo vuodesta 2002 asti.

— Virossahan meidän paitamme nykyään valmistetaan. Aasiassa tuotantokustannukset olisivat vielä halvemmat, mutta logistiikan ja paitojen toimitusnopeuden kannalta Viro tulee jo edullisemmaksi, Tackla Pro Oy:n toimitusjohtaja Petri Nylund kertoo.

Tacklan tuotanto alkoi vuonna 1961 Lauritsalassa, kun Petri Nylundin isä perusti yhtiön ja Lauritsalassa tehtiin Tacklan ensimmäiset jääkiekkohousut. Tacklan  tuotteet valmistettiin Suomessa aina 1990-luvun alkupuolelle, jolloin tuotanto siirtyi Aasiaan ja Viroon.

 

Aasiassa Tackla valmistuttaa edelleen suurimman osan tuotteistaan.

— Kaikki varusteet, kuten mailat ja hanskat tulevat Aasiasta. Eihän Suomessa enää tehdä kuin jonkin verran puumailoja, mailatehtaat ovat komposiittimailojen myötä siirtyneet Aasiaan ja Viroon.

Tackla työllistää tällä hetkellä Lappeenrannassa myynnissä ja markkinoinnissa kuusi ihmistä, hiljattain Helsinkiin Konalaan avatussa myymälässä on kolme työntekijää.

— Virossa meillä on kiinteästi pari henkilöä töissä ja sieltä ostamme alihankintana myös graafisen suunnittelun, Petri Nylund kertoo.

Kansainvälisen jääkiekkoliiton kanssa Tacklan yhteistyö on jatkunut jo vuodesta 2002. Siitäkin huolimatta, että kansainväliset varustejätit Adidas, Reebok, Nike Bauer ja Easton ovat vallanneet markkinoita ryminällä 2000-luvulla.

Tackla valmistaa MM-kisoihin pelipaidat ja -sukat sekä housukankaat 150 joukkueelle yli 50 maahan.

— Joka toinen vuosi meiltä lähtee MM-kisa-asusteina paitoja, sukkia ja housunpäällisiä liki 20 000 tuotetta. Tackla on näillä areenoilla vain työhevonen. Meidän nimemme näkyy vain, jos pelipaidan kääntää nurin, Nylund muistuttaa.

Nike sen sijaan näkyy miesten MM-kisoissa ja olympiakiekossa ja se on siellä myös sponsorin roolissa. Nike toimittaa miesten A-sarjan sekä 20-vuotiaiden MM-kisojen peliasut. Tackla hoitaa pelipaidat muihin MM-turnauksiin. 

 

Tacklan sopimus Kansainvälisen jääkiekkoliiton kanssa on jatkunut toistakymmentä vuotta kaksivuotisjaksoissa.

— Sopimus päättyy vuonna 2014 ja totta kai haluamme neuvotella siihen jatkoa, mutta kilpailu on kovaa. Kun valtaosa MM-kisoihin osallistuvista maista kuitenkin tulee Euroopasta, on pienellä eurooppalaisella yhtiöllä mahdollisuus tehdä paljon sellaista, mistä amerikkalainen jättifirma ei ole ehkä niin innostunutkaan, Nylund muistuttaa.

Jarmo Hämäläinen