Putkissa kiertää kohta biodiesel

Lappeenranta. UPM ylpeänä valmistautuu avaamaan maailman ensimmäisen puupohjaista dieseliä valmistavan jalostamon. 50 työntekijää paiskii jo täyttä päivää.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju

Uusiutuvaa dieseliä valmistava jalostamo on kuin varkain noussut Kaukaan tehdasalueelle. Säiliöt, prosessialueet ja putkirykelmät komeilevat Saimaan rannalla. Ohjaamo, laboratorio, toimisto ja sosiaalitilat kätkeytyvät vanhaan rullatehtaaseen.

Öljynjalostamon loimottava soihtu on alkuperäisestä suunnitelmasta poiketen piilotettu lieriöön. Lieriön ansiosta myös melu vähenee.

50 hengen työntekijäjoukko, käyttöinsinöörit, kunnossapitohenkilöt ja prosessioperaattorit on palkattu jo aikaa sitten. Esimerkiksi kenttäoperaattori Timo Frimodig on ollut palkkalistoilla kohta vuoden.

-Ensin olin puoli vuotta koulutuksessa. Nyt on tehty koekäynnistyksiä ja huuhteluöljyajoja, kertoo Frimodig.

 

Maailman ensimmäinen mäntyöljystä dieseliä valmistava jalostamo käynnistyy kesällä. Vaikka varsinaiset rakennustyöt on takana, hyörinää riittää.

Parhaillaan jopa 500 putki- ja sähköasentajaa viimeistelee laitteita. Rakennusmiehiä on enää alle 20.

Projektijohtaja Risto Löppönen ei vielä huokaise helpotuksesta. Työmaan haastavuutta kuvaa vaikka se, että laitoksen rakentamiseksi on tehty 200 erilaista hankinta- ja urakkasopimusta.

Löppösen mukaan projektisopimusten arvosta kaksikolmasosaa on mennyt suomalaisille. Työmaalla tehtävästä työstä suomalaisen työn osuus on vielä suurempi.

-Iso osa työurakoista on mennyt kaakkoissuomalaisille toimijoille.

Kesällä 2012 alkanut rakentaminen on nyt loppusuoralla.

-Muutama kuukausi vielä menee. Hyvin motivoituneina tätä olemme tehneet, vaikka aikamoinen rypistyshän tällainen projekti aina on, kuvailee Löppönen.

 

UPM Biopolttoaineiden tuotanto- ja teknologiajohtajan Teemu Lindbergin mukaan uudenlaisen teknologian toteutuksessa on ollut luonnollisestikin haasteita.

-Niin kauan riittää jännitystä, kunnes laitos on lopullisesti käynnissä.

Henkilöstöä on palkattu UPM:n sisältä ja yhtiön ulkopuolelta. Operaattori Frimodig oli ollut 17 vuotta paperimiehenä Myllykosken tehtaalla ja sen jälkeen puolitoista vuotta Nesteellä.

-Hienoa, että pääsi mukaan. Tällainen luo uskoa tulevaisuuteen, kiittelee Frimodig.

Valmis jalostamo toimii ympäri vuorokauden ja ympäri vuoden.

Perheellinen Frimodig asuu Kouvolan Sippolassa. Järjestely onnistuu työvuorojen ansiosta. Biojalostamossa tehdään putkeen neljä 12-tuntista vuoroa, ensin kaksi päivä- ja sitten kaksi yövuoroa. Vuorojen jälkeen on kuusi päivää vapaata.

Yli puolet suojellun lankarullatehtaan tiloista tulee biojalostamon käyttöön. Teemu Lindberg kuulee historian havinan.

-Lankarullatehtaasta kaikki alkoi. Ja nyt UPM:n uutta visiota toteutetaan täältä.

 

Kaukaan biojalostamo

Maailman ensimmäinen kaupallisen mittakaavan puupohjaista uusiutuvaa dieseliä valmistava jalostamo.

Päätuote UPM BioVerno, jota valmistetaan metsäteollisuuden tähteestä, mäntyöljystä.

Uusiutuva diesel vähentää liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä merkittävästi.

Kapasiteetti 100 000 tonnia eli 120 miljoonaa litraa vuodessa.

Jalostamo on 150 miljoonan euron investointi. Se toteutetaan ilman julkista tukea.

Laitos työllistää suoraan 50 ja välillisesti 150 henkilöä.

Anne Kotiharju