Valio ei jäänyt odottamaan vahvaa ruplaa

Vienti. Ajoissa tehdyt hinnankorotukset siivittivät Valion Venäjän bisneksiä. Fazerin toimintoihin ruplan alamäki ei vielä ole vaikuttanut.

Kirjoittaja:
Helena Rissanen

Valion Lappeenrannan terminaalin pihalla tungeksi viime viikon lopulla 11 rekkaa täynnä jogurttia, smetanaa ja muita maitotuotteita. Tulevan naistenpäivän takia tavaraa lähti Venäjälle tavallista enemmän, mutta normaalistikin autoja lähtee kohti itää vain muutama vähemmän.

Valio on saanut venäläisen kuluttajan sielussa pysyvän sijan. Oltermannin ja Violan tuntee jokainen kadunmies. Se on auttanut suomalaisfirman tilannetta nyt, kun ruplan arvo on laskukiidossa, ja taloustilanne saa ihmiset miettimään ostamisiaan entistä tarkemmin.

Valio myös reagoi tulevaan taantumaan ajoissa.

— Aloitimme tuotteiden hinnankorotukset välittömästi jo viime kesänä kun ruplan arvo ensimmäistä kertaa valahti alas. Emme siis jääneet odottamaan sitä ihmettä, että ruplan kurssi vahvistuisi vanhalle tasolleen, Valion Venäjän toimintojen toimitusjohtaja Mika Koskinen kertoo.

Uusia hinnankorotuksia on tehty syksyn mittaan.

Valio on panostanut entistä enemmän kilpailukykyisimpään tavaraan eli niihin tuotteisiin, joissa sillä on selkeää lisäarvoa verrattuna kilpailijoihin.

— Tällaisia ovat esimerkiksi vähärasvaiset Oltermanni-juustot, lisäaineettomat jogurtit, rahkat ja raejuustot. Panostuksia on vähennetty tuotteissa, jotka ovat lähempänä kilpailijoiden tuotteita, ja joista kuluttaja ei näe erityistä syytä maksaa korkeampaa hintaa.

 

Valion tuotteista erittäin hyvin tekevät kauppansa jogurtit, smetana ja Oltermanni, jonka uusi myyntiennätys vuonna 2013 oli 14 600 tonnia.

— Erityisen hyvin kannattavat Oltermannin vähärasvaiset versiot.

Venäläiset suhtautuvat erittäin negatiivisesti E-koodeihin eli täysin laillisiin ruoan lisäaineisiin. Siksi Valio muutti tänä syksynä kaikki Venäjällä myytävät jogurtit täysin lisäaineettomiksi. Kukaan muu ei tällaisia tuotteita pysty Venäjän markkinoilla tarjoamaan, ja Valio onkin saanut lisää hyllytilaa useimmista vähittäiskauppaketjuista.

 

Toinen merkittävä elintarvikeyritys Fazer keskittyy Venäjän liiketoiminnassa leipomotuotteisiin ja makeisiin.

— Fazer leipoo paikallisesti omissa leipomoissaan Venäjällä ja ostaa siellä käyttämänsä raaka-aineet paikallisilta toimittajilta. Yli 90 prosenttia liikevaihdostamme Venäjällä tulee tästä toiminnasta, joten ainakaan toistaiseksi emme ole nähneet suurta vaikutusta ruplan arvon heikkenemisellä, Fazerin leipomoliiketoiminnasta vastaava johtaja Petri Kujala kertoo.

Taloustilanteen heikkeneminen ei vaikuta Fazeriin samalla tavoin kuin muihin vientiyrityksiin, mutta tulevaisuus on epävarma.

— Jos talouskasvu hiipuu, se vaikuttaa kulutuskysyntään ja on siten Fazerillekin haaste.

 

Fazerin myymälässä paistettujen tuoreiden leipomotuotteiden suosio kasvaa Venäjällä nopeasti. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa pakatun leivän ja pakastetuotteiden markkinaosuutta. Haasteena on viljan ja jauhojen hinnannousu ja leivän kulutuksen väheneminen.

Valion Venäjän vienti kasvoi viime vuonna yli kymmenen prosenttia edellisvuodesta, ja tälle vuodelle on budjetoitu noin 15 prosentin kasvu.

— Sen saavuttaminen voi olla vaikeaa, koska keskitymme myös kannattavuuden parantamistoimenpiteisiin, Mika Koskinen sanoo.

 

Valio

Valmistaa juotavia jogurtteja ja kefiirejä Pietarin alapuolella Hatchinassa Galactican meijerissä noin 6 000 tonnia vuodessa. Sulatejuustoja tehdään Moskovan lähellä Odintsovassa noin 2 500 tonnia vuodessa.

Odintsovassa siivutetaan juustoja noin 2 000 tonnia vuodessa ja Virosta tuodaan lisäksi tuoretuotteita ja juustoja.

Venäjän liikevaihtoa oli vuonna 2013 noin 378 miljoonaa euroa ja henkilöstöä noin 450.

 

Fazer

Venäjällä yhteensä viisi leipomoa, joissa leivotaan yhteensä noin 196 000 tonnia vuodessa eli noin 500 tonnia päivässä.

Pietarissa neljä leipomoa, joissa valmistetaan tuoretta leipää, pitkään säilyviä leipätuotteita, pakastetuotteita sekä kahvileipiä. 145 000 tonnia/vuosi, 400 tonnia/päivä.

Moskovassa yksi leipomo tekee samoja tuotteita 52 000 tonnia/vuosi, 100 tonnia/päivä.

Liikevaihto Venäjällä vuonna 2012 oli 266 miljoonaa euroa.

Helena Rissanen