Venäläisten ostosmatkailu aallonpohjassa

Ostosmatkailu. Etelä-Karjalassa tax-free-myynti oli helmikuussa pienintä sitten kesän 2011. Myös invoice-kauppa on vähentynyt alkuvuonna.

Kirjoittaja:
TIMO LAITAKARI

Venäläisten ostosmatkailu näyttää kääntyneen laskuun. Kun aiemmin on puhuttu kasvun hidastumisesta, nyt pitää tilastojen valossa puhua jo määrän pienentymisestä.

Helmikuussa verovapaita tax-free-ostoksia tehtiin Etelä-Karjalassa vähemmän kuin kertaakaan sitten kesän 2011. Lappeenrannassa näin hiljaista tax-free-kuukautta pitää etsiä vielä kauempaa.

Kehitys ei koske pelkkää Etelä-Karjalaa, vaan muualla maassa luvut ovat yhtä paljon pakkasella.

Helmikuussa tax-free vähentyi Lappeenrannassa 36 prosenttia edellisvuoden helmikuusta ja Imatralla 19 prosenttia. Jo tammikuussa luvut olivat rumasti miinuksella, mutta helmikuussa lasku vielä kiihtyi.

Euroissa tax-freen määrä oli Lappeenrannassa helmikuussa 4,6 miljoonaa ja Imatralla 1,4 miljoonaa euroa.

 

Tax-free-myynnin vauhdin hidastumista on selitetty niin sanotun invoice-kaupan nopealla kasvulla. Alkuvuoden osalta tämä selitys ei enää päde, sillä myös invoicen luvut ovat laskussa.

Tammikuussa Nuijamaan ja Imatran tulleissa invoice-kuitteja leimattiin 18 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Alustavat tiedot helmikuulta ovat saman suuntaiset.

Invoice-kaupan laajuudesta ei ole euromääräistä tilastointia, vaan luvut kertovat pelkästään kauppojen kappalemäärän.

Kaikkiaan invoicen arvioidaan olevan jo yhtä laajaa kuin tax-freen.

Invoice on asiakkaalle halvempi järjestely kuin Global Blue -yhtiön ylläpitämä tax-free, jossa yhtiö napsii osan hyödystä itselleen. Invoicen hankaluus asiakkaalle on, että hän saa veron takaisin vasta seuraavalla Suomen-reissullaan.

Tax-freen yskimisestä oli selviä merkkejä jo viime vuonna, vaikka koko vuoden luvut olivatkin vielä plussalla. Imatralla kasvu jatkui vielä 25 prosentin vauhdissa, mutta Lappeenrannassa sitä tuli vain kaksi prosenttia.

 

Etelä-Karjalan Osuuskaupan käyttötavarakaupan johtaja Risto Punkkinen vahvistaa, että ostosmatkailun käänne näkyy selvästi myös Eekoon myynnissä.

Tarkkoja prosentteja venäläiskaupasta hän ei torstaina osannut sanoa, Punkkinen ei kuitenkaan usko, että tilanne olisi pysyvämmin jäämässä huonoksi. Satunnaiset tammikuun kovien pakkasten ja Sotshin olympialaisten kaltaiset seikatkin voivat selittää alkuvuoden lukuja.

– Se on vielä näkemättä, miten esimerkiksi Ukrainan tapahtumat vaikuttavat.

Punkkinen ei näe ostosmatkailun notkahdusta vielä Eekoolle kovin huolestuttavana asiana: kauppapaikat on rakennettu kotimaisten asiakkaiden varaan.

Sen sijaan pienemmät erikoistavarakaupat, jotka on perustettu ostosmatkailijoiden varaan, voivat hänen mukaansa olla vaikeuksissa, jos kehitys jatkuu huonona vielä kuukausia.

Timo Laitakari