Millintarkkaa työtä satojen tonnien kanssa

LAPPEENRANTA. Fingridin uuden muuntajan kuljettaminen Mustolan satamasta Yllikkälän muuntoasemalle oli raskaan luokan työnäyte.

Kirjoittaja:
Teksti Heikki Sopanen Kuvat Mikko Hannula

Mustolan satamassa Lappeenrannassa tehtiin tiistaina historiaa. Suomalaisen rahtialus Ninan uumenista nostettiin kuljetuslavetille 280 tonnin painoinen muuntaja. Se on painavin yksittäinen rahtitavara, joka on tullut kanavaa pitkin Mustolaan. Muuntajan matka Saksan Rotterdamista Mustolaan kesti viikon.

Mustolasta muuntaja kuljetettiin tiistain ja keskiviikon vastaisena yönä Fingridin muuntoasemalle Lappeenrannan Yllikkälään. Muuntaja korvaa Yllikkälässä vanhan muuntajan, joka menee perushuoltoon. Uusi muuntaja on käyttökunnossa kesäkuun alkupuolella.

 

Ennen kuin uusi muuntaja käy jauhamaan muuntoasemalla 400 kilovoltin sähköä 110 kilovoltin sähköksi, sen kimpussa on puurrettu melkoinen määrä työtunteja. Jo sen kuljettaminen maanteitse reilun 20 kilometrin matkan Mustolasta Yllikkälään oli melkoinen työnäyte. Muuntaja ei ole kooltaan valtavan suuri (pituus 12,5 metriä, leveys neljä metriä ja korkeus viisi metriä), mutta sen valtava paino edellyttää erikoisosaamista, erikoiskalustoa ja mittavia ennakkovalmisteluja.

Muuntajan siirron laivasta muuntoasemalle hoiti turkulainen Nostokonepalvelu Project Oy, joka on erikoistunut painaviin kuljetuksiin. Yhtiö kävi vuosi sitten pystyttämässä myös Muukon tuulimyllyt. Muuntajan siirrossa mukana ollut yhtiön toimitusjohtaja Matti Nieminen kertoi, että toimistossa on mennyt kymmeniä työpäiviä kuljetuksen valmisteluun.

 

Lupien hakeminen, aikataulut, kuljetusreitin suunnittelu ja muu tarvittava selvittely nytkähti Nostokonepalvelussa liikkeelle jo vuosi sitten.

-Yleensä näin suuret kuljetukset liikkuvat valtaosan matkasta rautateitse. Saimaan kanavan ja Mustolan sataman ansiosta muuntaja saatiin nyt laivalla lähelle määränpäätä, ja voidaan kuljettaa perille maanteitse, Nieminen kertoi ennen kuljetuksen alkamista.

Kuljetusta valvonut Fingridin asiantuntija Reijo Intke sanoi, että kuljetuksen vesitse Saksasta valitsi Siemens, muuntajan valmistaja. Koko muuntajaoperaatio alkoi noin kaksi vuotta sitten.

-Hieman ennakkoon mietitytti, kuinka laiva pääsee kulkemaan kanavassa mahdollisten jäiden keskellä, mutta nythän kanava on aivan sula.

 

Muuntajan nosto laivasta tehtiin erikoisnosturilla, ja lähes kolmensadan tonnin painoisen möhkäleen laskeminen kuljetuslavetille oli millintarkkaa puuhaa. Kuljetuslavetti oli sekin varsin massiivinen. Kahdeksantoista akselia ja jokaisessa akselissa kahdeksan pyörää.

Muuntajan kuljettamiseen tarvittiin kolme vetoautoa. Kaksi veti kuljetuksen keulassa toisiinsa kytkettyinä ja yksi oli takana työntämässä. Koko kuljetuksen paino oli 440 tonnia.

Öisessä kuljetuksessa muuntajan matka kulki Mustolasta Kuutostielle, Kuutostien vasenta ajokaistaa ABC Viipurinportin liittymään ja siitä kiemurrellen Kuutostien eteläpuolelle pienemmille teille, sitten taas Kuutostielle ja Mikkelin liittymästä muuntoasemalle.

Kuljetusta johtanut Timo Riiho Nostokonepalvelusta kertoi keskiviikkona muuntoasemalla, että kaikki sujui suunnitelmien mukaan.

 

Nostokonepalvelun urakka jatkui muuntoasemalla vielä torstaiaamuun saakka. Uusi muuntaja piti laittaa sellaiseen kuntoon, että se voidaan siirtää vanhan muuntajan tilalle, kun vanha on purettu ulos muuntajabunkkerista. Vaihtourakka kestää kuukauden päivät ja valmista on kesäkuun alussa.

Heikki Sopanen