Kuntien rahaa ei pala Kuutostien remontissa

Tieremontti. Lappeenranta-Taavetti-välin rakentaminen maksaa Lappeenrannalle nolla euroa, ja Luumäkikin selviää neljännesmiljoonalla.

Kirjoittaja:
HEIKKI SOPANEN

Kuutostien perusparannus nelikaistaiseksi Lappeenrannan Kärjenkylän ja Luumäen Taavetin välillä tehdään valtion piikkiin. Tieosuudelle rakennetaan useita eritasoliittymiä, rinnakkaisteitä ja 14 uutta siltaa, mutta koska remontti tehdään valtion ylläpitämällä yleisellä tieosuudella, kuntien osuus kustannuksista jää vähäiseksi.

-Tieosuudella ei ole merkittävästi katuverkkoa, joten valtio maksaa valtaosan kustannuksista, insinööri Vesa Koistinen Kaakkois-Suomen ELY-keskuksesta kertoo.

Tieremontin alkaminen ja rahoitus varmistuivat keväällä. Kustannusarvio on 75 miljoonaa euroa. Tiesuunnitelma jakaantuu kahteen osan. Taavetti-Lappeenranta-osuutta Kärjenkylään saakka suunnitellut Koistinen sanoo, että tieosuudella on Lappeenrannan osalta niin vähän toimenpiteitä, että kaupungin maksuosuudeksi on osoitettu nolla euroa.

-Luumäen kunnan osuuskin on vain 260?000 euroa. Kunta joutuu tekemään hieman katuja. Rakennettavat rinnakkaistiet ovat valtaosin yleistä tietä ja siten valtion ylläpitämää ja kustantamaa.

Koistisen mukaan Luumäki joutuu kuitenkin pohtimaan, mitä tapahtuu nykyisen Kuutostien valaistukselle.

-Tiellä on valtion ylläpitämä valaistus. Kun vanha Kuutostie jää sivuun uuden linjauksen tieltä, tien liikenne on niin vähäistä, ettei se edellytä valtiolta valaistuksen ylläpitämistä. Olemme esittäneet, että kunta voi ottaa valaistuksen hoitaakseen, Koistinen sanoo, että kustannukset tulevat olemaan joitakin kymmeniä tuhansia vuodessa.

 

Tienpidon asiantuntija Hannu Moilanen ELY-keskuksesta on tehnyt liikennesuunnitelman Kärjenkylästä.

Moilanen sanoo, että vaikka Kärjenkylä on Lappeenrannan kaupungin alueella, kaupungin osuus rakennuskustannuksista on nolla euroa.

Lappeenrannallekin on todennäköisesti tulossa välillisiä kustannuksia, kun kaksi yleistä tietä muuttuu remontin jälkeen yksityisteiksi.

-Törölän maantie ja Iitiän maantie lakkaavat yleisinä teinä ja muuttuvat yksityisteiksi. Todennäköisesti kaupunki tulisi mukaan hoitokuntaan jakamaan näiden yksityisteiden ylläpidon kustannuksia, Moilanen kertoo.

Käytännössä ylläpito tarkoittaa teiden aurausta talvella ja höyläystä kesäaikaan ja syksyllä. Suuresta menoerästä ei ole kysymys.

-Uudet rinnakkaistiet hoitaa valtio, ja Törölästä säilyvät Ylämaan suuntaan yleiset tieyhteydet valtion maksamina.

Moilanen sanoo, että puuston poiston valmistelu uuden tien alta alkaa mahdollisesti jo tänä vuonna.

Heikki Sopanen