Kaksoisraide koetaan yhä tärkeäksi

Rautatie. Etelä-Karjala jatkaa kaksoisraidehankkeen ajamista.

Kirjoittaja:
Jenni Hirvinen, Terhi Kinnunen

Etelä-Karjala ajaa voimallisesti kaksoisraiteen rakentamista Luumäeltä Imatralle. Etelä-Karjalan maakuntajohtaja Matti Viialainen ei ole kuullut kaksoisraidehankkeen hyytymisestä Liikenneviraston laskelmiin.

Etelä-Saimaa kertoi eilen, että Liikennevirasto on arvioinut kaksoisraiteen kannattamattomaksi.

Viialainen kuitenkin kertoo, että keskustelu isojen liikennehankkeiden toteuttamisjärjestyksestä on virinnyt. Esimerkiksi Länsi-Suomessa vaaditaan Turusta Salon kautta Espooseen kulkevan radan parantamista. Hänen mukaansa kaksoisraide on välttämätön metsäteollisuudelle.

— Tulemme alueen teollisuuden kanssa tiivistämään edunvalvontaa hankkeen puolesta.

Eduskunnan ja hallituksen hyväksymän selonteon mukaan Karjalan rata ja kaksoisraide Luumäeltä Imatralle on Pohjanmaan radan jälkeen seuraava iso liikennehanke Suomessa, Viialainen sanoo.

— Missään tapauksessa ei voida ajatella, kun ongelmana on yksiraiteisuus, että se poistuisi muuten kuin rakentamalla kaksi raidetta.

Viialaisen kanssa samaa mieltä on Stora Enson Imatran tehtaiden johtaja Marko Pekkola. Pekkolan mukaan teollisuudessa kaksoisraiteelle on luonnollinen tarve.

— Tarve on kaikilla, joiden lopputuotetta Venäjän puolelle viedään tai sieltä jotain tuodaan. Tähän asti on pärjätty, mutta kaksoisraide helpottaisi tilannetta tulevaisuudessa oleellisesti.

Pekkolan mukaan kaksoisraiteella voisi olla myönteisiä vaikutuksia kansantalouteen perusedellytysten parantuessa. Hän viittaa kuljetuskustannuksiin, jotka eivät ainakaan tiedossa olevien päätösten perusteella pienene.

— Kuljettamiseen saataisiin enemmän mahdollisuuksia.

 

Pitkä ja hidas pätkä

Joulukuu 2006: Ratahallintokeskus aloittaa toisen raiteen suunnittelun Luumäeltä Imatralle. Hankkeen alustava kustannusarvio 200 miljoonaa, rakentaminen suunnitellaan alkavan vuonna 2011.

Elokuu 2007: Kaksoisraiteen alustava yleissuunnitelma ja ympäristövaikutusten arviointi käynnistyy.

Marraskuu 2008: Ympäristövaikutusten arviointiselostus valmistuu.

Syyskuu 2009: Kaksoisraide on kirjattu eduskunnan liikennepoliittiseen selontekoon. Hankkeen kustannusarvio 260 miljoonaa euroa.

Marraskuu 2009: Yleissuunnitelma käynnistyy, hanketta esitellään yleisötilaisuuksissa.

Huhtikuu 2010: Imatra aloittaa ratakaavoituksen 60 hehtaarin alueella.

Tammikuu 2011: Yleissuunnitelma nähtävillä, liikennepoliittisen selonteon mukaan kaksoisraide mukana vuoden 2011 jälkeen alkavissa hankkeissa.

Marraskuu 2012: Hankkeen kokonaiskustannusarvio liki 400 miljoonaa.

Joulukuu 2012: Etelä-Karjalan maakuntakaava hyväksytään, kaavasta löytyy varaus kaksoisraiteelle.

Maaliskuu 2013: Hallitus varaa kehysriihessä kaksoisraiteen suunnitteluun 10 miljoonaa euroa.

Jenni Hirvinen, Terhi Kinnunen