Vuoden bisnesenkeli tähyää hyviä tiimejä

Bisnesenkelit. Lappeenrantalaista Ari Korhosta kiitellään yhdeksi Suomen aktiivisimmista nuorten kasvuyritysten tukijoista.

Anne Kotiharju

Jos startup-yrittäjä kokee tietävänsä jo kaiken ja tarvitsevansa vain rahaa, bisnesenkeli karttaa yrityksen kaukaa. Suomen viime vuoden bisnesenkeliksi valitun lappeenrantalaisen Ari Korhosen mielestä kasvuyrittäjän on osattava kuunnella.

-Eihän tuollaisella arrogantilla asenteella varustettu yritys ole autettavissa. Bisnesenkelinä katson eniten sitä, miten pätevä, kasvuhakuinen ja motivoitunut tiimi yrityksessä on. Koen, että tavallaan tämä on sijoittamista ihmisiin, sanoo Korhonen.

Korhosen bisnesenkeliura lähti lentoon yrityskaupan vauhdittamana.

 

Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta valmistunut Korhonen oli alkuun työntekijänä ja sittemmin myös yrittäjänä ohjelmistotalo Komartekissa. Yhtiö myytiin vuonna 2004 WM-datalle, nykyiselle CGI:lle. Siitä tuli jonkin verran alkupääomaa.

-Mutta ei tässä ensisijaisesti rahasta ole kysymys. Bisnesenkeli tarjoaa osaamistaan ja kontaktejaan. Tämän takia bisnesenkelin on tehtävä sijoituksensa sellaiseen toimintaan, jonka hän itse tuntee ja jota hän pystyy arvioimaan.

Korhonen tutkii yrityksen taustat tarkkaan, tutustuu uuteen yritykseen muutenkin ja viettää aikaa yrittäjien kanssa. Selvittelyprosessi vie yleensä kolmisen kuukautta.

-Kasvusuuntautuneisuus on keskeistä. Sijoitettu raha pitäisi saada viisi-kymmenkertaisena takaisin. Kasvua saisi olla vuodessa mieluiten yli 50 prosenttia.

 

Bisnesenkeli tekee sijoituksensa yleensä yrityksen kriittisessä alkuvaiheessa. Kasvua odottava yritys on autettava alun niin sanotun kuolemanlaakson yli. Laaksonpohjalta ponnistetaan kasvuun.

Korhonen on sijoittanut yli 20 yritykseen.

-Tähän liittyy tosi isot riskit. Neljä yritystä on jouduttu ajamaan alas.

Bisnesenkelin saama mahdollinen tuotto ajoittuu enkelin irtautumiseen yrityksestä. Irtaantuminen tapahtuu yleensä 5?-?10 vuoden kuluessa. Riittävän arvokkaaksi kasvanut yritys ehkä myydään isommalle pelurille.

-Irtaantuessa pääomaa vapautuu taas uusiin sijoituksiin, selvittää Korhonen.

Vain 15 prosenttia bisnesenkeleistä on kokopäiväisiä kuten Korhonen.

-On tämä ihan normaalia työtä ja työllistää melkein kellon ja viikon ympäri. Vastineeksi saa toimia nuorten yrittäjien kanssa ja oppia koko ajan uutta.

Yliopisto ja ammattikorkeakoulu luovat pohjaa kasvuyrityksille Etelä-Karjalassa.

-Mutta kun minulle tulee noin tuhat ehdotusta vuodessa, niin Lappeenrannasta niitä tulee vain kaksi, kolme. Tuntuu, että viime vuosikymmenellä startup-toiminta oli täällä vireämpää. Technopoliksessakin oli yritysten esihautomo.

Korhonen laskeskelee, että Lappeenrannan seudulla liihottelee viidestä kymmeneen bisnesenkeliä.

 

Vuoden bisnesenkeli

Ari Korhonen, 54.

Vuoden 2014 bisnesenkelin valitsi bisnesenkeliverkosto Fibanin hallitus. Hallitus luonnehtii Korhosta yhdeksi Suomen aktiivisimmista bisnesenkelisijoittajista.

Edellisen vuoden bisnesenkeli oli muun muassa Supercellista tunnettu Jari Ovaskainen.

Fibanissa on 400 sijoittajajäsentä.

Korhonen on sijoittanut 24 eri yhtiöön.

Sijoituskohteita ovat muun muassa DealDash, MariaDB, Miradore, Helpten ja Surveypal.

Irtautumisia: Severa, The Switch, Paytrail.

Korhonen on yksi Fibanin perustajajäsenistä ja toimii nyt eurooppalaisen kattojärjestön hallituksen varapuheenjohtajana.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju