Categories
Artikkelit

Euroopan ydin loittoni

Lappeenranta. Viimeisellä Weezen-lennolla palanneet harmittelivat kuorossa monien mahdollisuuksien reitin loppumista.

Seija Hackman

Sinne meni. Viimeinen lento Saksan Weezeen Lappeenrannan lentokentältä.

Kiire oli. Kone laskeutui keskiviikkoiltana Lappeenrantaan puoli tuntia etuajassa. Melkein täytenä.

Kello 20.58, seitsemän minuuttia edellä aikataulusta, jyrinä häipyi pimeään horisonttiin.

Viiden vuoden lennot Lappeenrannan ja Weezen välillä on toistaiseksi lennetty.

 

Lentokentällä mikään ei poikennut normaalista.

-Jotain surujuhlaa odotin, mutta ei asiaa huomioitu mitenkään, kertoi hieman pettyneenä lennolla palannut Leena Tuomi-Nikula.

Nikula käväisi ystävänsä Sirpa Partisen kanssa Amsterdamissa. Reissu ajoitettiin tarkoituksella viimeiselle lennolle, mahdollisimman myöhään, jotta tulppaanit jo kukkisivat. Amsterdamissa on käyty ennenkin, samoin lomalennoilla. Helsinkiä ei enää huvittaisi käyttää ollenkaan.

-Kuukausi sitten menin Weezen kautta Espanjan Malagaan. Nyt bussiyhteys Amsterdamiin oli hyvä, hotelli lähellä, hinta 26 euroa suuntaan. Harmittaa tosissaan reitin lopetus, Tuomi-Nikula vuodattaa.

Onneksi jää vielä Bergamon-reitti. Sitä Tuomi-Nikula aikoo käyttää heti kesällä.

 

Bergamo ei kiinnosta Ritva Kurkaa-Vermeulenia ja Joris Vermeulenia.

Joris Vermeulen on syntynyt Belgiassa, ja Weezen-lennolla pääsi lähelle kotikontuja. Kaverit ja suku kotipuolessa ihmettelivät, miten se pikkukaupungista on edes mahdollista.

Pariskunta on matkannut Weezen kautta Eurooppaan 3-4 kertaa vuodessa. Nyt piipahdettiin kotikulmien lisäksi junalla Lontoossa.

Korvaavaksi reitiksi muodostunee Helsinki-Pariisi-reitti.

-Se on hankala. Weezestä on lyhyt matka joka paikkaan. Monet asiakkaista käyttivä tätä reittiä, joten vaikuttaa tämä asiakasmääriinkin, Taipalsaarella majataloa pitävät yrittäjät toteavat.

 

Petroskoilaiset Antonina ja Roman Balitsay eivät olleet ehtineet sureksia viimeistä lentoa, sillä uutinen oli heille uusi.

-Kerran aiemmin on lennetty Weezeen ja viime vuonna kerran Gironaan, mutta hyvin huono asia, jos nämä loppuvat.

Lappeenrannan sijaan he uskovat käyttävänsä jatkossa Pietaria, jos suuntana on Keski-Eurooppa. Matkaa kentälle tulee joka ta- pauksessa. Illalla pariskunta varautui ajamaan yötä myöten kotiin Petroskoihin.

 

Lappeenrannan lentoaseman vt. päällikkö Sari Joronen kertoo, ettei lentojen väheneminen toistaiseksi vaikuta kentän toimintoihin tai henkilöstön määrään.

-Jatketaan kuten ennenkin.

Weezen reitin lopetukselle henkilökunta ei kaivannut seremonioita.

-Reittien aloituksia juhlitaan, ei lopetuksia, Joronen toteaa.

 

Jäljellä vain Bergamo

Ryanair aloitti lennot Lappeenrannasta Saksan Weezeen maaliskuun alussa 2010 kahdella viikottaisella lennolla. Lennot päättyivät keskiviikkona.

Syksyllä Ryanair ilmoitti lentävänsä Espanjan Gironan-reittiä vain heinäkuussa. Keväällä lennot päätettiin lopettaa kokonaan.

Tällä hetkellä Ryanair lentää Lappeenrannasta vain kaksi viikottaista vuoroa Italian Bergamoon.

Viime vuonna matkustajia oli noin 90 000. Tänä vuonna määrä uhkaa puolittua.

Lappeenrannan kaupunki ja Etelä-Karjalan liitto neuvottelevat Finavian kanssa kentän omistajanvaihdoksesta. Matkustajamäärän pitäisi nousta 250 000-300 000:een, jotta kenttä kannattaisi.

Lähde: ES-arkisto

Kirjoittaja:
Seija Hackman