Leipä pitää kuljettajan tiellä

Lappeenranta | Lappeenrannan kuljetus palkkaa lisää väkeä. 70-vuotias yritys on noussut aallonpohjalta pariin otteeseen.

Kuljetusalan alavireestä huolimatta Lappeenrannan kuljetuksen elintarvikerekkojen pyörät pyörivät. 70-vuotias perheyritys aikoo jopa palkata muutamia työntekijöitä lisää.

-Tuotamme palveluja sellaisella sektorilla, jossa suhdanteet eivät niin pahasti näy, kertoo toimitusjohtaja Jukka Tyster. Yrityksen asiakkaina on kaupan ja elintarviketeollisuuden toimijoita.

Lappeenrannan kuljetus on perheyritys sanan varsinaisessa merkityksessä. Selkäharjun varikolla voi törmätä kuuteen Tysterin perheen jäseneen. Kaksi poikaa toimii ammattikuskeina. Kaksi ammattikoululaista työskentelee huollossa ja varastossa. Marjo-vaimo tekee paperihommia ja huolehtii henkilöstöasioista.

Muutkin työntekijät tuntuvat viihtyvän. Yksi päättää 41 vuoden työuran vuoden kuluttua. 20 vuoden rupeama on takana yli kymmenellä.

Tyster uskoo, että aikanaan jatkaja löytyy perheestä. Vanhin poika Emppu on jo nyt Tysterin ”vasen käsi”.

– Ja vaimo on oikea käsi.

 

55-vuotias Tyster on ehtinyt toimia yrittäjänä jo 35 vuotta. Yrittäjyys alkoi, kun Tyster armeijasta päästyään ilmoitti kiinnostuksensa isoisälleen.

– Sitä en kuitenkaan omille lapsilleni halua, että lyödään niin iso haarniska niskaan yhtä nuorena. Se oli silloin kova pala nuorelle miehelle, mutta niin sitä vain mentiin.

Tyster kertoo yrityksen kohdanneen aikamoisia betonimuureja. Aina niistä on yli päästy. 1980-luvun loppupuolella tuli tilanne, että kuljetuksista vain pakettiautolla ajettava Oululaisen leipäjakelu säilyi.

– Käärin hihat ja sain lisää leipää kuljetettavaksi. Vuonna 1988 tehtiin sopimus Keskon kanssa. Tästä alkoi erikoistuminen elintarvikkeisiin.

Vuonna 2009 talousvaikeudet pakottivat hakeutumaan velkasaneeraukseen. Tysterin mukaan yritys suoriutuu vuonna 2010 voimaan astuneesta kahdeksan vuoden saneerausohjelmasta etuajassa.

– Kun sitä yhteiskuntavastuuta koko ajan peräänkuulutetaan, niin väitän, että sitä me olemme kantaneet.

 

Kaupunki ei ole yritystä tukenut. Tyster hymähtää, että kaupungilla on varaa toteuttaa uudet tilat Saksan valtion omistamalle Schenkerille, joka väistyi Mälkiälle toivotun Ikean tontin tieltä.

Tysterin yritys on toiminut aiemmin Hyrymäessä ja Harapaisissa. Nyt se pitää majaa Selkäharjussa. Vuokraisäntänä on tilat Karjaportilta ostanut Kaskein marja. Lisää tilaa on aina tarvittu sitä mukaa kuin yritys ja autojen koot ovat kasvaneet.

– Tämä on meille oikea paikka. Moottoritie on vieressä, Mikkeliin vie tie pihasta, ja olemme pois keskustan sumpusta.

Tyster on työntekijöidensä ja asiakkaidensa käytettävissä kellon ympäri jokaisena päivänä.

– Viikossa ei ole hetkeä, etteikö auto ole tien päällä. Olen aina tavoitettavissa. Onhan tämä aikamoinen duuni.

Viikossa ei ole hetkeä, etteikö auto ole tien päällä.

Jukka Tyster

Lappeenrannan kuljetusosakeyhtiö

Perustettu 9.3.1945. Perustaja Jukka Tysterin isoisä Emil Narinen.

Erikoistunut elintarvikekuljetuksiin. 11 ajoneuvoyhdistelmän lämpösäädelty kalusto.

Työllistää yhteensä 35 autonkuljettajaa, asentajaa ja varastomiestä.

Päätoiminta-alue Kaakkois-Suomi ja pääkaupunkiseutu.

Liikevaihto vuonna 2014 noin 3,6 miljoonaa euroa ( 3,3 miljoonaa vuonna 2013).

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju