Kelloille ja koruille lisää liikkeitä

Lappeenranta. Lappeenrantaan tulee keväällä kolme uutta kultasepänliikettä. Kilpailu kiristyy.

Anne Kotiharju

Tyhjenevistä näyteikkunoista huolimatta kultasepänliikkeiden määrä lähes tuplaantuu keväällä Lappeenrannan keskustassa.

Isoon-Kristiinaan tulee kolme kultasepänliikettä. Kultajousi ja Suninen perustavat Oleksin liikkeidensä lisäksi liikkeet kauppakeskukseen, Laatukoru on uusi tulokas kaupungissa. Kultakello puolestaan jatkaa Cityn ja Prisman liikkeillään.

-Päätöksiä uusista liikkeistä on tehty hyvinä aikoina. Avaamiset sattuvat taas heikompaan hetkeen, tuumii Jussi Suninen Kello ja kultasepänliike H J Sunisesta.

Suomalaiset ostavat entistä harkitummin ja venäläisten ostokset ovat vähentyneet. Keskustassa on hiljaista, ja uuden Ison-Kristiinan uskotaan vetävän asiakasvirtoja. Niiden äärelle nyt mennään.

-Meiltä tulee sinne muotipainotteinen liike. Tässä vanhalla paikalla meillä on myös arvokkaimmat merkit ja monipuolinen huoltopalvelu yläkerrassa.

Suninen odottaa haasteellisia aikoja.

-Kun liikkeitä on tuplamäärä, kakkua jaetaan eri tavalla.

 

Kultajousen Oleksin myymälän päällikön Armi Ovaskan mukaan alkukevät on ollut poikkeuksellisen hiljainen. Hyvän viime vuoden jälkeen tammikuussa tapahtui totaalinen käänne.

-Vähän jännittää, miten meidän keskustan liikkeiden kohta käy. Päätökset uusista liikkeistä on tehty ilmeisesti ennen kuin venäläiset katosivat. Onneksi kuitenkin lapsia syntyy, rippijuhlia ja pyöreitä vuosia juhlitaan, ja ihmiset menevät naimisiin.

Kultajousen asiakkaista 95 prosenttia on suomalaisia.

-Venäläisten puuttuminen kolahtaa tiettyjä luksusmerkkejä myyviin liikkeisiin. Venäläisethän ovat ihan hulluina kalliiden kellojen perään.

Laatukorun toimitusjohtaja Ari Silvan toteaa, että venäläiset ovat plussaa Lappeenrannassa, jossa kilpailu nyt kiristyy äärimmilleen.

-Meillä on odotuksia venäläisten suhteen. Varmasti heidän määränsä lisääntyy jossakin vaiheessa.

Laatukorun erikoisuutena on timanttikorujen oma tuotanto Hyvinkäällä.

Kultakellon toimitusjohtaja Martti Kotisalo sanoo Kultakellon jatkavan toistaiseksi ennallaan. Kotisalo ei vielä paljasta, muuttaako nykyinen City-korttelin liike jonnekin.

-On varmaa, että myös täällä keskustassa riittää asiakkaita. Ei City kuole koskaan.

 

Kultaseppien liiton toimitusjohtaja Henrik Kihlman pitää uusia liikkeitä hyvänä merkkinä.

-Se viittaa siihen, että Venäjän elpymistä ei ole vielä haudattu ja kuopattu.

Ilman taantumaakin kultasepänliikkeet ovat nyt uudenlaisessa kilpailutilanteessa.

-Brändiuskollisuus on voimakkaassa kasvussa. Ostetaan ensisijaisesti tavaramerkkiä eikä esinettä. Brändättyjä elämyksellisiä konsepteja tarjotaan kokonaisuuksina omissa vitriineissään.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju