Eekoon myynti ja tulos laskivat

Kauppa. Eteläkarjalaisten ostovoima heikkeni ja myös ostosmatkailu väheni. Isot investoinnit jatkuivat.

Timo Laitakari

Osuuskauppa Eekoon myynti laski alkuvuonna selvästi. Etelä-Karjalan osuuskaupan verollinen myynti oli 167 miljoonaa euroa. Siinä on vajaan kahdeksan prosentin lasku edellisen vuoden vastaavaan aikaan.

Yhtiön tiedotteen mukaan tähän vaikuttivat kotimaisen ostovoiman heikentyminen sekä venäläisen ostosmatkailun ja hotelliyöpymisten väheneminen.

Eniten muutokset näkyivät hotelli- ja ravintolabisneksessä sekä käyttötavarakaupassa. Myös yhtiön päätoimialan eli päivittäistavarakaupan myynti laski lähes viisi prosenttia.

Myynnin lasku ja keväällä tehtyjen uusien myymäläavausten kustannukset puolittivat yhtiön alkuvuoden tuloksen edellisvuodesta. Tulosta syntyi 2,2 miljoonaa euroa, kun viime vuoden tammi-kesäkuussa plussaa tuli vielä 4,6 miljoonaa euroa.

Verrattuna pääkilpailijaansa Eekoo on pärjännyt myynnin kehityksessä hieman paremmin. K-ryhmä kertoi pari viikkoa sitten kymmenen prosentin myynnin laskusta.

Eekoon toimipaikkaverkon kohennus jatkuu. Alkuvuonna yhtiö investoi verkostonsa kehittämiseen 18,2 miljoonaa euroa. Tästä valtaosa meni Imatran Prisman rakentamiseen sekä Lappeenrannan keskusta hotelli Lappeen uudistukseen ja uusien liikkeiden ja ravintoloiden avaukseen Lappeessa ja kauppakeskus Isossa-Kristiinassa.

Imatran uuden Prisman avajaisia vietetään 3. syyskuuta.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari