Lyhyt kaksoisraide olisi torso

Ratahanke. Metsäteollisuus kaipaa radan parantamista lisääntyvien puunkuljetusten takia.

Helena Rissanen

Luumäki—Imatra-kaksoisraiteen lyhentämissuunnitelma huolestuttaa Etelä-Karjalan maakuntaliittoa ja teollisuutta. Liikenneministeriön asiantuntijoiden mielestä kaksoisraidetta tarvitaan vain Joutsenosta Imatralle, mutta maakuntajohtaja Matti Viialaisen mielestä niin syntyisi käyttökelvoton torso.

Täyspitkän kaksoisraiteen puolesta lobataan nyt aktiivisesti.

— Tässä ovat vastassa niukentuneet resurssit ja kilpailevat hankkeet, kansanedustaja Jukka Kopra (kok.) sanoo.

Etelä-Karjalan näkökulmasta Helsingissä ei taaskaan ymmärretä Venäjän ja rajan merkitystä.

— Katse pitäisi suunnata nykyisten nihkeiden suhteiden yli tulevaisuuteen, Kopra sanoo.

 

Kaksoisraiteen nimeen vannoo erityisesti teollisuus.

— Jo päätettyjen metsäteollisuuden investointien vuoksi alueen teollisuuden raaka-aineen tarve kasvaa nykytilanteesta 10—12 miljoonaa kuutiota vuodesta 2017 eteenpäin, Suomen metsäkeskuksen elinkeinopäällikkö Pekka Vainikka sanoo.

Puuta tulee Kaakkois-Suomeen jatkossa paitsi lähialueelta yhä enemmän myös Venäjältä ja muualta Suomesta.

Metsäkeskuksen lukujen mukaan 2013—2014 Venäjältä tuotiin Kaakkois-Suomeen seitsemän miljoonaa kuutiota tukkia ja kuitupuuta. Puun tuontimäärien arvioidaan nousevan vuonna 2018 9—10 miljoonaan kuutioon ja 2025 12—13 miljoonaan kuutioon.

— Nämä luvut eivät jostain syystä mene läpi ministeriössä, Vainikka sanoo.

 

Myös kotimaan puuvirrat muuttuvat Vainikan mukaan Äänekosken ja Varkauden metsäteollisuusinvestointien vuoksi.

— Puuta kuljetetaan enenevässä määrin Etelä- ja Lounais-Suomesta Kaakkois-Suomen tehtaille.

Luumäki—Imatra-kaksoisraide on Matti Viialaisen mukaan koko maakunnan kärkihanke.

— Se pitäisi saada alkuun tällä hallituskaudella niin, että vuoden 2017 budjettiin tulisi tilausvaltuus muun muassa Imatra—Joutseno-osuudelle ja siltojen korjaamiseen.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistuneen hankearvioinnin perusteella rataa voisi muuten parannella, mutta kaksoisraidetta olisi syytä harkita vain Joutsenon ja Imatran väliselle osuudelle. Tämä vaihtoehto maksaisi 185 miljoonaa euroa. Pitkä kaksoisraide taas maksaisi noin 360 miljoonaa euroa.

Kirjoittaja:
Helena Rissanen