Busseille vauhtia ja lisää matkustajia

Lappeenranta. Pysäkkien välit pitenevät ja pysäkkikohtaiset aikataulut saa kätevästi kännykästä. Pysäkkien kunnossa on paljon parannettavaa.

Seija Hackman

Lappeenrannan paikallisbussien pysäkkien väleihin suunnitellaan harvennuksia lähivuosina. Samalla on tarkoitus pistää kuntoon huonossa kunnossa olevat pysäkit sekä parantaa aikataulu- ja reittitiedotusta.

Bussilinjojen päihin ja solmukohtiin aiotaan järjestää lisää pyöräparkkeja.

Muutosten ja parannusten tavoitteena on jouduttaa bussien kulkua ja parantaa joukkoliikenteen kilpailukykyä.

Lappeenrannan tekninen lautakunta ottaa suunnitelmiin kantaa keskiviikkona.

 Suunnitelmat perustuvat kaupungin kesällä Ramboll Oy:llä teettämään pysäkkiselvitykseen. Kaikkiaan 317 pysäkistä läpi käytiin 289.

Pysäkeistä yli 60 prosentista löytyi moitittavaa.

Aikatauluja puuttuu tai ne ovat vanhoja. Pysäkkejä on rikottu, ja niitä on turvattomissa paikoissa. Tiheimmillään pysäkkejä on alle 200 metrin välein, mikä on alle Liikenneviraston suositusten.

Vain 14 pysäkillä tai sen lähellä on pyöräparkki.

Parannustyöt on tarkoitus tehdä viiden vuoden aikana muiden katuparannusten yhteydessä.

Aikataulu- ja reittitiedotuksessa satsataan älypuhelintekniikkaan. Viime kesänä pysäkit varustettiin jo QR-tarroilla.

Tarran lukemalla älypuhelin näyttää kyseisen pysäkin aikataulut, bussien sijainnit ja arvioidut saapumisajat. Tekniikka mahdollistaa myös sujuvan häiriöistä tiedottamisen.

-Paperiset aikataulutkin säilyvät toki niin kauan kuin ikinä tarpeellista, mutta niiden ylläpito on hankalaa. Tarvittaisiin joku koko ajan pitämään niitä kunnossa, suunnittelupäällikkö Timo Kalevirta Lappeenrannan teknisestä toimesta harmittelee.

Kaupunkiin tulisi kolmenlaisia pysäkkejä: peruspysäkki, peruskatos ja niin sanotun laatukäytävän pysäkit. Kovimmat laatuvaatimukset tulisivat Lauritsala-Koulukatu- sekä Koulukatu-Skinnarila -linjojen pysäkeille.

Tärkeimmillä linjoilla bussit liikkuisivat myös entistä liukkaammin, sillä pysäkkien väliksi tavoitellaan 800-1000 metriä. Muilla, tiheästi asutuilla alueilla, pysäkkiväliksi tulisi noin 600 metriä.

-Sijoittelussa pitäisi ottaa huomioon myös pysäkkien käyttömäärät. Bussiyhtiöltä ei toistaiseksi kuitenkaan saa tietoa niistä, Kalevirta toteaa.

Kalevirta myöntää, että pysäkkien harvennus on harmi vanhuksille, mutta matka-aikojakin on tärkeää lyhentää. Bussien keskinopeudet aamuisin ovat nyt vain 16-33 kilometriä tunnissa.

Vauhtia ja aikatauluissa pysymistä aiotaan lisätä myös sujuvoittamalla pysäkeiltä lähtemistä. Mahdolliset uudet pysäkit tulisivat liittymien jälkeen, jottei kaistoilla seisova liikenne häiritse busseja.

Linjakohtaiset keskinopeudet

Linja 1: 31,0 km/h

Linja 2: 32,6 km/h

Linja 3: 23,2 km/h

Linja 3K: 16,0 km/h

Linja 4: 22,0 km/h

Linja 5: 27,6 km/h

Linja 9: 21,6 km/h

Linja 10: 26,4 km/h

Keskinopeudet on laskettu arkiaikataulujen pohjalta ja ajoaika on pyritty ottamaan aamuliikenteestä.

Liikennevirasto suosittelee

Asukkaan matka pysäkille Liikenneviraston suosituksen mukaan:

Palvelutasoluokka I: < 400 metriä

Palvelutasoluokka II: < 500 metriä

Palvelutasoluokka III: < 800 metriä

Lappeenrannan tavoitteet pysäkkien väliksi:

Runkolinjoilla Lauritsala-Koulukatu ja Koulukatu-Helsingintie-Skinnarila: 800-1?000 metriä Muilla tiheästi asutuilla alueilla 85 prosentilla asukkaista etäisyys pysäkille saisi olla enintään 400 metriä ja 70 prosentilla asukkaista enintään 300 metriä (jolloin pysäkkien väli olisi noin 600 metriä).

Kirjoittaja:
Seija Hackman