Seinen ja Vuoksen kautta kultajahtiin

Veneurheilu. Juho-Matti Mannisen MM-kultahaaveet F4-venekisoissa murenivat viime kesänä, kun käsi katkesi harjoituslenkillä. Ensi kesänä unelman jahtaaminen jatkuu uudella kisakalustolla.

Jarmo Hämäläinen

Pyöräily harjoituslenkillä voi olla vaarallisempaa kuin venekisat Formula 4 -luokassa.

Tämän oppi kokenut venekisojen kiertäjä Juho-Matti Manninen viime kesänä.

— Kaaduin pyörällä harjoituslenkillä, ja käsi napsahti poikki. Eihän sen kipsin kanssa mahtunut edes veneen ohjaamoon.

Lappeenrannan Kuuselassa asuva kilpaveneilijä ajoi ensimmäiset kisansa F4-luokassa jo yli kymmenen vuotta sitten. EM-sarjassa Manninen varmisti syksyllä itselleen ykkössijan.

Viime viikonloppuna 32-vuotias kuski palkittiin Katajanokan gaalassa vuoden suomalaisena veneurheilijana.

— Aika pitkään piti kisoja kiertää, että sellaisen tunnustuksen sai, mutta kyllähän se mieltä lämmitti, Manninen myhäilee.

 

Keittiöremontteja yrittäjänä markkinoiva ja toteuttava Manninen valmistelee jo vauhdilla kisakalustoa F4-luokan ensi kauteen. Se alkaa toukokuussa Ranskassa.

Avauskilpailu ajetaan Pariisissa Seine-joella. Muut MM-osakilpailujen kisapaikat ovat Italia, Norja, Suomi ja Saksa. Suomen MM-kisa ajetaan heinäkuussa Imatralla, Vuoksen virtaavilla vesillä.

— Vuoksella minulla on jonkinlainen kotikenttäetu. Virtaukset ovat sen verran vahvoja, että ne kyllä heittelevät venettä, jos siihen ei osaa etukäteen varautua, sanoo Manninen, joka aloitti venekisauransa Imatralla.

Mannisen kisatiimiä vetävältä Roger Lönnbergiltä on tulossa ensi kesäksi kisakäyttöön kaksi uutta venettä.

— Hän on rakentanut kaksi edellistäkin. Joissakin kisoissa on erilainen aallokko ja etupainoisempi vene voi olla tarpeen.

 

Mannisen perheessä veneurheilulla on pitkät perinteet.

— Isä ajoi kilpailuissa jo 1970- ja 80-luvuilla. Sain ensimmäisen kerran kokeilla kisavenettä mökkirannassa jo kuusivuotiaana. Ensimmäisiin kisoihin pääsin 13-vuotiaana, ja silloinkin erityisluvalla, Manninen muistelee.

Kisareissuilla ehdoton luottomies on vanhempi veli Juha-Pekka Manninen, jolla on itselläänkin menestyksekäs ura veneurheilussa.

F4-kisoissa veneet kiertävät kiertävät 1,5 kilometrin mittaista rataa sadan kilometrin nopeudella. Radalla on samanaikaisesti 20 venettä, eikä kuski ehdi paljon sivuilleen vilkuilla.

Koko kisatiimissä on mukana 3—5 ihmistä. Avainrooleissa ovat kuski, radiomies ja mekaanikko.

— Taitava radiomies on välttämätön apu. Hän näkee tilanteet, antaa ohjeet ohituksiin ja kertoo, millä vauhdilla ja miten mennään käännöksiin.

— Minä haluan aina sellaisen radiomiehen, joka on itse ajanut kilpaa ja tuntee erilaiset tilanteet. Meillä Juha-Pekka hoitaa sen homman. Hän on hyvä myös teknisen puolen asioissa, Manninen kehuu taustajoukkojaan.

 

 

F4-veneluokan MM-sarja

Viisi osakilpailua, joista yksi Vuoksella.

Kilpailijoita 14 maasta.

Viime kaudella mukana 40 kuskia.

Tiimin kisabudjetit arviolta 60 000—150 000 euroa.

EM-tittelistä kilpaillaan kerrasta poikki -systeemillä Englannissa.

 

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen