Kaupparysä pyydystäisi venäläiset

Osayleiskaava. Kaavassa Nuijamaan raja-asema laajenee, Nuijamaantie kohenee ja kasvaneita matkailijavirtoja palvelevat uudet kauppakeskittymät.

Anne Kotiharju

Kymmenen vuoden kuluttua Nuijamaan laajentuneen raja-aseman läpi kulkee vuosittain 13 miljoonaa venäläistä. He paahtavat satasta nelikaistaiseksi valtaväyläksi rakennettua, osin meluvallien reunustamaa Nuijamaantietä pitkin. Moni pysähtyy paluumatkalla aika lähelle rajaa nousseeseen isoon kauppakeskittymään.

Tällaiseen visioon varautuu Lappeenrannan kaupunki Nuijamaantien osayleiskaavaluonnoksessa.

Jos luonnoksen suunnitelmat toteutuisivat, Kuutostien ja rajan välisestä alueesta kehkeytyisi valtava ostosparatiisi. Nykyisen Laplandia-marketin tienoille kaavaillaan 458 000 neliön vähittäiskaupan suuryksikköaluetta.

Sen palveluvalikoima suuntautuisi nimenomaan matkailijoille. Toki Nuijamaan taajamassakin asuvat hyötyisivät kaupoista.

Kauppatarjonta alkaisi jo Kuutostieltä ennen Nuijamaantien osayleiskaavan aluetta. Ikea Centres kaavailee edelleen Kuutostien kupeeseen valtavaa huonekalu- ja kauppakeskustaan. Nuijamaantien varressa toimivat jo Rajamarket, Lidl ja Disa’s Fish.

Kaupunginarkkitehti Maarit Pimiä kertoo, että ELY-keskus laatii valtatie 13:n yleissuunnitelmaa. Kolme eritasoliittymää korvaisivat kaikki tasoristeykset. Rinnakkaisteitä rakennettaisiin. Kaupan aluevarauksia ohjaava vaihemaakuntakaava tuli hiljattain lainvoimaiseksi.

-Eiväthän nämä hankkeet heti ole toteutumassa. Kun aika on otollinen, on kaikki valmista niitä varten. Ainakaan kaava ei ole esteenä, jos rajaliikenne taas kasvaa, sanoo Pimiä Venäläismatkailun kukoistusvuosina moni hinkui rakentamaan liiketilaa Nuijamaantien varteen. Ongelmana oli kunnallistekniikan puuttuminen.

-Jatkossakin harkitaan tarkkaan, milloin rakentamiselle avataan joku alue, koska silloin kaupungin on huolehdittava myös kunnallistekniikasta, arvelee Pimiä.

Nuijamaan rajatarkastusaseman päällikön Kimmo Sainion mukaan matkustajavirrat voisivat kasvaa aika paljon nykyisestä ilman lisäinvestointeja. Viime vuonna rajan yli kulki 2,4 miljoonaa matkustajaa ja 3,7 miljoonaa ennätysvuonna 2013.

-Nykyisillä rakenteilla vuotuinen rajatarkastuskapasiteetti on 6,5 miljoonaa matkustajaa, selvittää Sainio.

Raja-aseman aluevarausten ansiosta voisi lisätä kaistoja, tarkastuspisteitä sekä pysäköintialueita myös raskaalle liikenteelle.

Etelä-Karjalan osuuskaupan liiketontti jää raja-aseman aluevarausten alle. Osuuskauppa on jo pitkään hakenut vaihtotonttia muualta.

Eekoon toimitusjohtaja Mervi Sillanpää-Jaatinen toteaa, että Nuijamaantien varren tulevaisuutta on nyt vaikea ennustaa.

-Tonttivarantona se on hyvä paikka liikenteellisesti ja näkyvyydeltään. Yksin ei sinne kannata lähteä mitään tekemään. Kiinnostus on kiinni koko alueen kehittymisestä.

Sillanpää-Jaatisen mukaan Ikean päätös ratkaisee paljon.

-Tällä hetkellä en näe tuota aluetta kovin potentiaalisena. Mutta Ikea varmaankin laukaisisi tilanteen.

Kaavaluonnosta esitellään asukkaille tänään maanantaina kello 18 Saimaan kanavan liikunta- ja monitoimihallilla, Törömäentie 20.

Kirjoittaja:
Anne Kotiharju