Norjalaiset haluavat M/S Brahen takaisin

Risteilylaivat. Norjalaisilla on tunnesiteitä sotalaivaksi rakennettuun vanhaan postilaivaan. Saimaa Travel ei kommentoi mahdollista myyntiä.

Seija Hackman

Norjassa on haluja ostaa Saimaa Travelin risteilylaiva M/S Brahe takaisin Norjaan.

Norjalaisen Stordnytt-verkkolehden mukaan liikemieskaksikko haluaa palauttaa laivan liikenteeseen Bergenin ja Stavangerin vesille. 43 vuotta sitten laiva toimi postilaivana kaupunkien välillä M/S Sunnhordland -nimisenä.

M/S Brahe talvehtii nyt Haminan Tervasaaressa. Sinne se tuotiin syksyllä Saksan kautta Tanskasta, jossa se oli vuokrattuna.

Saimaa Travelin toimitusjohtaja Kirsti Laine myöntää, että kiinnostusta laivaa kohtaan on osoitettu.

-Kiinnostusta on paljonkin, myös Saksasta.

M/S Brahen mahdollista myyntiä Norjaan tai muualle Laine kommentoi lyhyesti.

-Kaikkihan on myytävänä.

Tällä hetkellä Laineen mukaan neuvotellaan kuitenkin vielä mahdollisuudesta järjestää Brahella risteilyjä saksalaisen matkanjärjestäjän kanssa Saimaalla.

Suunnitelmissa on ollut risteillä ensi kesänä Haminasta Lappeenrannan kautta Savonlinnaan ja takaisin.

-Neuvottelut ovat siinä vaiheessa, että päätöksiä voi syntyä vaikka ensi viikolla, Laine kertoo.

Moni asia riippuu Laineen mukaan liikenneyhteyksistä. Lentoyhteydet ja saavutettavuus olisivat äärimmäisen tärkeitä matkailuyrityksille nyt, kun venäläismatkailu on hiipunut, Laine korostaa.

Saimaa Travel osti M/S Brahen vuonna 2010. Alus on risteillyt Saimaalla ja Suomenlahdella sekä Haminasta Viipuriin. Ensi kesänä sen on tarkoitus toimia majoituslaivana Haminan tattooviikolla sekä risteillä Helsingistä Kotkan meripäiville.

-Se on todettu, että Saimaalla ei ole niin paljon potentiaalia, että toiminnan saisi kannattavaksi. Jos turisteja kävisi entiseen malliin, niin ehkä saisi.

Norjalaislehti kertoo, että monilla sikäläisillä on M/S Sunnhordlandista nostalgisia muistoja. Myös Norjan kulttuuriperintöä vaaliva Riksantikvaren tukee laivan ostoa sillä ehdolla, että sitä hoidetaan huolella.

Lehden mukaan valtuuskunta on käynyt laivalla ja todennut, että vanha ilmapiiri on muutostöistä huolimatta tallella. Laivaa aiotaan tulla tutkimaan lisää, kunhan jäät sulavat.

Laine ei kerro, onko visiitistä sovittu. Hän muistuttaa, että laivoista ylipäätään spekuloidaan paljon.

-Kevättä odotellaan, monet tahot odottelevat.

Kesää kohti Saimaa Travel menee muuten tutuin kuvioin: M/S Carelia jatkaa risteilyjään Viipuriin, ja sa taman muiden laivojen risteilyjä myydään.

M/S Brahe

Rakennettiin Yhdysvalloissa 1943 saattaja-alukseksi sotatehtäviin. Pituus 56 metriä, leveys 10 metriä, syväys 3,3 metriä.

Toimi sukellusvenekorvettina Gibraltarilla ja Länsi-Afrikan rannikolla. Purjehti Englannin lipun alla nimellä Kilchernan.

Myytiin 1948 Norjaan, jossa muutettiin matkustaja-autolautaksi. Toimi postilaivana Sunnhordland-nimellä Bergenin ja Stavangerin välillä vuoteen 1973 saakka.

Ostettiin Suomeen 1975. Sai nimekseen M/S Kristina Brahe kotipaikkansa Ristiinan mukaan. Kunnostettiin risteilyalukseksi.

Liikennöinyt mm. Saimaalla, Viipuriin, Suomenlahdella, Tallinnaan ja entiseen Leningradiin.

200 matkustajalle. Hyttejä noin 80 matkustajalle.

Saimaan Matkaverkko osti M/S Kristina Brahen vuonna 2010 Kristina Cruisesilta.

Saimaan matkaverkko

Kirjoittaja:
Seija Hackman