Saimaan kanavan loputkin sulut aidataan

Saimaan kanava. Venäjän puolen neljästä sulusta on aitaamatta vielä kolme.

Seija Hackman

Liikennevirasto aikoo lähivuosina aidata kaikkien Suomen kanavien sulkualtaiden alueet. Ohjelmassa on myös Saimaan kanavan loppujen sulkujen aitaaminen.

-Suomen puolen sulut on jo kaikki viime vuosien aikana aidattu, mutta Venäjän puolen viidestä sulusta on aidattu vasta yksi, Liikenneviraston sisävesiväylien yksikön päällikkö Tero Sikiö kertoo.

Suomessa on kaikkiaan 41 Liikenneviraston ylläpitämää kanavaa. Aitaustyöt tehdään vähitellen noin viiden vuoden aikana.

-Saimaan kanavan vuokra-alueella resurssien puitteissa lähivuosina, Sikiö sanoo.

Saimaan kanavalla on jo pitkään ollut aidattuna myös osa rantajyrkänteistä. Siitä huolimatta myös onnettomuuksia on päässyt tapahtumaan.

-Kyse on alueiden turvallisuuden lisäämisestä. Kanavien sulkualtaat ja -portit ovat tulevaisuudessa paikkoja, joihin ei pääse, Sikiö huomauttaa.

Saimaan kanavalla ihmisiä kiinnostaa varsinkin Mälkiän ja Mustolan sulkujen tienoo, missä näkyvissä on myös vanhaa kanavaa sulkuineen.

Kaikki eivät turvallisuuden lisäämistä niele. Savossa Varistaipaleen ja Taivallahden kanavien aitaaminen on raivostuttanut asukkaita, sillä aitojen katsotaan rumentavan arvokkaita kulttuurimaisemia.

Sulkuporteille pääsy estetään yleensä 2,5 metriä korkealla verkkoaidalla.

 

Kirjoittaja:
Seija Hackman