Kaksoisraide sai kehysriihestä 165 miljoonaa

Rataliikenne. Etelä-Karjala sai ison lohkaisun infrapaketin miljoonista.

Jarmo Hämäläinen

Etelä-Karjala sai tiistaina hallituksen kehysriihestä erinomaisia uutisia. Pitkään pohjustettu kaksoisraidehanke Luumäen ja Imatran välillä saadaan vihdoin vauhtiin 165 miljoonan rahoituksella.

Kaksoisraiderahoitus kuuluu hallituksen kehysriihen infrapakettiin, johon kuuluvat lisäksi mm. Raidejokeri ja Tampereen raitiotievaunut.

Etelä-Karjalan liiton puheenjohtaja, lappeenrantalainen kansanedustaja Jukka Kopra (kok.) piti hallituksen päätöstä suurena voittona maakunnalle.

— Nyt pitää vain liikenneviraston kanssa selvittää se, että suunnitelma on hyvin toimiva. Aivan koko välillä Luumäki–Imatra ei välttämättä tarvitakaan kahta rinnakkaista raidetta, Etelä-Koreasta työmatkalta puhelimitse tavoitettu Kopra sanoo.

 

Maakunnan teollisuuden ja talouden kannalta tärkeän tavaraliikenteen osalta Kopran mukaan olennaista on, että pitkät tavarajunat pystyvät liikkumaan maakunnan raiteilla ja myös sivuuttamaan ja ohittamaan toisensa.

Pitkiä junia on paljon Venäjältä tulevassa tavaraliikenteessä.

— Rataosuus on satava sellaiseksi, että 1 100 metriä pitkät junat pystyvät sujuvasti liikennöimään Etelä-Karjalan rautateillä. Tärkeää on, että niitä pystytään käsittelemään Imatralla ja lähettämään sieltä molempiin suuntiin, Kopra korostaa.

 

Kaksoisraiteen toteuttaminen koko pituudeltaan Luumäki—Imatra -välillä maksaisi alkuperäisen kustannusarvion mukaan noin 400 miljoonaa.

Hanketta viedään nyt eteenpäin alkuperäisestä riisuttuna versiona. Liikenneviraston suunnitelman mukaan 165 miljoonalla rakennetaan kaksoisraide Joutsenon ja Imatran välille.

Joutsenon ja Luumäen välillä tehdään toimenpiteitä, jotka mahdollistavat nopeuden noston. Myös junien ohitusmahdollisuuksia parannetaan.

Helmikuussa liikenneministeriö myös jo 17 miljoonaa euroa Lappeenrannan ja Imatran ratasiltojen remonttiin.

 

Kaksoisraide Luumäki—Imatra-välillä on ollut pitkä ja hidas prosessi. Ratahallintokeskus alkoi sen tarpeellisuutta vuonna 2002.

Vuonna 2013 hallitus varasi kaksoisraiteen suunnitteluun 10 miljoonaa euroa. Toukokuussa 2015 Liikenneviraston hankearvioinnin mukaan kaksoisraide olisi kannattamaton investointi.

— Sitkeästi tämän eteen on työtä tehty. Etelä-Karjalalla on onneksi useampi kansanedustaja liikennevaliokunnassa ja siellä on puhallettu yhteen hiileen. Ei tässä asiassa ole ollut mitään hallitus-oppositio -asetelmaa, Jukka Kopra korostaa.

 

Kirjoittaja:
Jarmo Hämäläinen