Kukaan ei myy teatteria

Lappeenranta. Vuokratuottojen tavoite on kova. Varauskirjasta löytyy merkintöjä, mutta myös paljon tilaa.

Petteri Värtö

Uuden kaupunginteatterin vuokraaminen muuhun kuin teatterin käyttöön ontuu Lappeenrannassa. Kauppakeskus Ison-Kristiinan ylimmässä kerroksessa sijaitsevia teatteritiloja markkinoivat yhteistyössä kaupunki, teatteri ja tarjoilusta vastaava Fazer Food Services, mutta varsinaiseen myyntityöhön ei ole osoitettu henkilöä, eikä yksikään markkinoija nimeä itseään vastuulliseksi.

— Myyntiin ei valitettavasti ole erikseen henkilöresurssia säästötilanteessa, joten ratkaisua on haettu yritysyhteistyöllä, kaupungin markkinointi- ja asiakaspalvelupäällikö Mirka Rahman toteaa.

Taloudellisen vastuun tilojen vuokraamisesta ulos kantaa kaupunginteatteri. Myyntituotot ovat osa teatterin budjettia, ja muille vuokraamisen tavoitteena on kerätä 70 000 euroa vuodessa.

— Tavoite on kova, ja tilojen varaaminen on lähtenyt liikkeelle, mutta kehitettävää toiminnassa vielä on. Emme ole budjetillisesti tavoitteessamme, teatterin toiminnanjohtaja Maarit Welin sanoo.

Teatteritalo on toiminut täysillä kolme kuukautta. Welinin mukaan tiloissa on toistaiseksi järjestetty koulutusta ja seminaareja, jopa syntymäpäiväjuhlatkin, ja ennakkovarauksia on tullut kouluilta.

Teatteritalon vuokranantaja on Lappeenrannan Teatterikiinteistö, joka vuokraa taloa kaupunginteatterille. Tilavuokra on 100 000 euroa kuukaudessa, ja se on laskettu menojen näkökulmasta.

— Vuokraaja pyrkii nollatulokseen. Vuokrassa on arvioituna lainan lyhennykset ja korot sekä vuokrattavan kiinteistön käyttökulut, Teatterikiinteistöjen toimitusjohtaja Mikko Hietamies kertoo.

Hänen mukaansa nykyinen teatteritilojen markkinointi- ja myyntimalli katsottiin muita toimivammaksi. Teatterin ohjelmisto määrää tilojen muuta käyttöä, ja teatteri tietää kalenterinsa parhaiten.

Markkinointia varten on jaettu esitettä Lappeenranta-salin käyttäjille. Kaupunki tekee yhteistyötä matkailuyhtiö Gosaimaan ja hotelli Lappeen kanssa. Fazer markkinoi tiloja kanaviensa kautta.

— Tietoa lähtee erilaisille ryhmille ja kyselijöille. Kyselyjä teatterista on tullut paljon, koska se on hieno, kiva ja uusi. Sitä on ilo markkinoida, operatiivinen johtaja Sari Räsänen Fazerilta sanoo.

Oman vaikeutensa teatteritilojen vuokraamiselle tuovat myös aikataulut. Teatterin omat esitykset ovat tavallisesti viikonlopun parhaina aikoina ja ovat aina etusijalla päällekkäisyyksien sattuessa.

Kirjoittaja:
Petteri Värtö