Toimivat prosessit tuovat Laitexin kasvun

Lappeenranta. Yhtiö laajensi uusiin tiloihin ja palkkaa lisää väkeä. Laitex pyrkii laitemyynnistä projektien myyntiin.

Timo Laitakari

Teollisuudelle kuljettimia toimittava Laitex kasvaa taas. Taustalla on kova työ toimitusprosessien, myynnin, tuotehallinnan ja hankinnan kehittämisessä, toimitusjohtaja Anssi Jansson kertoo.

Lappeenrannan Lauritsalassa toimivassa konepajayhtiössä vauhti näkyy myös henkilöstön määrässä. Kaksi vuotta sitten henkilökuntaa oli 36, nyt noin 50.

Janssonin mukaan rekrytoinnit jatkuvat. Parhaillaan haussa on kolme neljä henkeä, muun muassa uusia suunnittelijoita. Yhtiö laajensi vastikään myös toimitilojaan, kun tuotteiden kokoonpano ja toimihenkilöt muuttivat Lauritsalasta parin kilometrin päähän Lapvedelle.

Laitexin bisneksen ydintä ovat voimalaitosten kuljettimet. Yhtiön laitteilla liikutellaan esimerkiksi voimalaitosten polttoainetta ja poistetaan kattiloista tuhkaa. Pääosa asiakkaista on ulkomailla.

Töitä tehdään paljon myös puunjalostusteollisuudelle. Nyt yhtiöllä on tilauksia päällä muun muassa Brasiliaan nousevalle sellutehtaalle.

Muutama vuosi sitten Laitexilla oli vaikeampaa. Tilauksia ei tullut, myynti laski ja työvoimaakin piti vähentää. Jo silloisen toimitusjohtajan aikana ryhdyttiin parantamaan prosesseja, ja työ on kantanut hedelmää. Kun Jansson aloitti tehtävässään puolitoista vuotta sitten, laiva oli jo kääntynyt.

– Nyt olemme tilanteessa, että kun saamme tilauksen, voimme olla varmoja, että saamme sen myös toimitettua ajoissa ja kannattavasti.

Jansson kertoo teollisuuden toimitusten kannattavuuden riippuvan siitä, että tilauksen saa tehtyä sovitusti ja ajallaan. Voimalaitoksen pitää käynnistyä suunniteltuna päivänä, ja toimittajat pidetään aikatauluissa kovilla sopimussakoilla.

Viime aikoina Laitex on panostanut siihen, mitä tapahtuu ennen tilausta. Asiat käydään läpi valmistuksen ja myynnin kanssa huolellisesti jo siinä vaiheessa, kun tarjousta annetaan. Jos tilaus sitten saadaan, koko porukka on sitoutunut viemään myös toimituksen läpi sovitusti.

Laitexilla on kasvunsa takana selvä strategia. Kun ennen on myyty yksittäisiä osia ja laitteita, nyt yritetään myydä mahdollisimman paljon kokonaisia kuljetuslinjoja ja projekteja.

– Haluamme kymmenien tuhansien eurojen kaupoista puolen miljoonan euron tai miljoonien sopimuksiin.

Vuonna 2014 yhtiö teki historiansa suurimman myynnin ja parhaan tuloksen. Yhtiö ei ole julkaissut viime vuoden lukuja, mutta toimitusjohtajan mukaan myynti kasvoi vielä noin miljoonalla eurolla noin yhdeksään miljoonaan, ja kannattavuuskin säilyi erinomaisena.

Suomessa ja maailmalla on valiteltu jo vuosikausia lamaa ja talouden taantumaa. Jansson ei yhdy kuoroon.

– Pienenä toimijana voimme vaikuttaa omilla toimillamme asioihin enemmän kuin talouden suhdanteet vaikuttavat.

Maailmalla on aina sen verran projekteja käynnissä, että yhtiö voi löytää riittävästi töitä.

– Merkittävin kilpailijamme on meitä kymmenen kertaa suurempi. Kun keskittyy oikeisiin asioihin ja siihen missä on hyvä, löytyy asiakkaita ja kauppoja.

Kirjoittaja:
Timo Laitakari