Kisa toi uusia eväitä

Yrityskilpailu. Lappeenrantalainen LVI-yrittäjä sai yrityskilpailusta ideoita yhtiön kehittämiseen.

Terhi Kinnunen

Uusia näkökulmia yrityksen pyörittämiseen. Näin LVI-yrittäjä Timo Lappalainen kiteyttää Kasvupolku-tapahtumasta saamansa opit.

Lappalaisen yritys Proheat osallistui Kasvupolku-tapahtumaan, jossa etsittiin kasvuyrityksiä Etelä-Karjalasta. Eri alojen asiantuntijat auttoivat 15 yritystä kehittämään toimintaansa.

Kun Lappalaista pyydettiin mukaan Kasvupolun yritysvalmennukseen, hän päätti lähteä mukaan jonkin aikaa mietittyään.

— Ajattelin, että tämä on kuin menisi avantoon. Sinne ei ole kiva mennä, mutta kun sieltä tulee pois, on paljon energiaa.

Tyypillinen Proheatin asiakas on yritys, jonka tilojen ilmastointi tai lämmitys reistaa tai joka haluaa pienentää energiankulutusta. Asiakkaita ovat esimerkiksi Transsinkko, Tepa medical ja Suomen kerta.

Yhtiö toimii pääasiassa Etelä-Karjalassa, mutta tekee projekteja myös pääkaupunkiseudulla.

 

Aluksi Kasvupolkuun osallistuneiden yrittäjien piti tehdä kolmen minuutin yritysesittely, eli pitchaus, jossa kerrotaan yrityksen nykytilasta ja tavoitteista.

— Me haluamme uusia asiakkaita ja apua myyntiin ja markkinointiin, Lappalainen kertoo.

Yrittäjät tapasivat kaksi kertaa eri alojen asiantuntijoita, joilta he saivat kysyä neuvoja.

Torstaina osallistujat esittelivät vielä kerran yrityksensä tuomaristolle.

 

Lappalainen sanoo, että hänelle yritysvalmennuksessa tärkeintä oli siihen osallistuminen.

— Vaikka tämä voi näyttää kilpailulta, meille tämä on tärkeää oman toiminnan kirkastamisen kannalta. Olemme saaneet näkökulmaa siihen, olemmeko menossa oikeaan suuntaa ja olemmeko suunnanneet painopisteet oikein.

Aina ei ole tuntunut kivalta, kun joku ulkopuolinen neuvoo, miten toimintaa pitäisi kehittää tai mihin pitäisi keskittyä.

Lappalainen joutui myös tekemään kotiläksyjä. Hän on kirjannut kovakantiseen, vihreään vihkoon askelmerkkejä yrityksen kasvulle.

Valmennuksen lopputuloksena Lappalaisella on aikaisempaa paremmat suunnitelmat siitä, miten Proheat voi saada uusia asiakkaita ja isoja tilauksia.

 

Kirjoittaja:
Terhi Kinnunen