Maakuntaliitto ajaa raideasiaa

Liikenne. Etelä-Karjalan liitto haluaa ratayhteyden Imatralta Venäjälle mukaan EU-suunnitelmiin. Maakuntajohtaja vie kannanoton Brysseliin.

Leena Sallinen

Etelä-Karjalan liitto perää korjausta EU:ssa valmisteilla olevaan ScanMed-rataverkon työsuunnitelmaan. Sen hankelistauksessa ei ole Suomesta mukana Luumäeltä Imatran kautta Venäjälle menevää rautatieyhteyttä.

ScanMed, eli Scandinavian-Mediterranean -käytävä, liittyy Välimereltä Pohjois-Eurooppaan kulkevan rautatieverkoston kehittämiseen. Etelä-Karjalan liiton mukaan Imatran rajanylityspaikka pitää saada ScanMedin työsuunnitelmaan ja myös laajempaan käytäväsuunnitelmaan.

-Kyseiset asiakirjat toimivat EU:n liikenteen ja logistiikan kehittämisen poliittisina päätöspapereina. Ne vaikuttavat osaltaan myös rahoituksen ohjaamiseen, liiton lausunnossa todetaan.

Liitto korostaa Luumäeltä Imatralle ja Venäjän rajalle menevän raideyhteyden merkitystä osana kansainvälistä tavaraliikenneverkkoa ja muistuttaa, että Suomen hallitus on tehnyt päätöksen kaksoisraiteen rakentamisesta tälle rataosuudelle.

-Myös Venäjän rautatiet on rakentanut uutta kaksoisraideyhteyttä Imatran suuntaan välille Losevo-Kamennogorsk-Viipuri.

Etelä-Karjalan liiton mukaan EU-selvityksessä todetaan, etteivät Suomen ja Venäjän raja-alueasiat kuuluisi työsuunnitelman piiriin. Liiton mukaan työsuunnitelman hankelistauksessa on kuitenkin Luumäki-Vainikkala-lisäraide, jonka toteuttamisesta ei ole minkäänlaisia päätöksiä.

Etelä-Karjalan liitto lähetti lausuntonsa ScanMed-suunnitelmasta liikenne- ja viestintäministeriöön ja Liikennevirastoon. Liitto pyytää niitä toimimaan sen puolesta, että Imatran rajanylityspaikkaan kuuluva infrastruktuuri saadaan mukaan Scan-Med-käytävän määritelmään.

Maakuntajohtaja Matti Viialainen vie asiasta kannanoton myös Brysseliin.

Kirjoittaja:
Leena Sallinen