Saimaasta halutaan tehdä oma brändi

Matkailun alueellinen markkinointi pitkälti valtion tuen varassa. Etelä-Karjalan ja Etelä-Savo yhdistävät voimansa.

Matti Saarela

Lonely Planet on maailman suurin matkakirjoja ja digitaalisia sisältöjä julkaiseva yritys. Kun yhtiön verkkosivujen hakukoneelta kysyy, mitä kaikkia aktiviteettejä Lappeenrannasta löytyy, kysymys tuntuu menevän kuuroille korville.

Eikä Mikkelistäkään kuulu sen kummempia. Yhtiön verkkosivujen hakurobotti ei tulosta yhtään osumaa.

Saimaan alueen ja sen nähtävyyksien markkinoinnissa riittää siten vielä työsarkaa. Matkailun markkinoinnin rahoitus on pääsääntöisesti valtion ja kuntien kaukonäköisyyden varassa.

 

Suomalaisia pk-yrityksiä maailmalle pukkaava valtion Finpro ja sen markkinointiverkosto Visit Finland myy Suomea yhtenä kakkuna. Etelä-Karjalan liiton maakuntasuunnittelija Anu Talkan mukaan se on ihan oikein

— Matkailijalle Suomi on osa Pohjois-Eurooppaa, Skandinaviaa, Talka muistuttaa.

— Nimenomaan alue on vetovoimainen, tai sitten ei ole, Etelä-Savon maakuntaliiton kehittämispäällikkö Heli Gynther täydentää.

Visit Finland on jakanut oman markkinointikakkunsa neljään siivuun. Lappia, pääkaupunkiseutua, rannikkoalueita saaristoineen ja Järvi-Suomea myydään Suomi-brändin alla omina alueinaan.

 

Saimaan alueen matkailuväki haluaisi kuitenkin kehittää oman brändin. Visit Finlandin kartalla puoli Suomea kattava Lakeland ei tuo Saimaan erityispiirteitä tarpeeksi hyvin esille.

— Tietäisimmekö me mitään Gardajärvestä, jos Pohjois-Italiaa olisi markkinoitu järvimaana. Saimaan alueen pitää jollakin tavalla personoitua, Talka kysyy.

— Saimaan järviluonto on hieno ja täällä on mielenkiintoista matkailutarjontaa. Kysymys on alueen statuksesta, hän jatkaa.

Etelä-Karjalan ja Länsi-Savo maakuntaliitot aikovat tehdä jatkossa tiivistä yhteistyötä Saimaan alueen markkinoinnissa. Pitkään valmisteltu Saimaa sopimus saadaan maaliin vielä tämän vuoden puolella.

Sopimuksen tavoitteena on tukea alueen matkailuyrittäjien markkinointiponnisteluja.

— Kaiken tarkoitus on saada alueen yrityksille lisää myyntiä, Talka painottaa.

— Meillä pitää olla matkailutuotteita, joita pystyy ostamaan ja joilla on hinta. Siinä meillä on vielä paljon työtä, Gynther täydentää.

 

Visit Finlandin markkinointikampajoissa 90 prosenttia rahoituksesta tulee valtiolta. Alueilla kunnat tukevat oman alueensa matkailuelinkeinoa. Matkailualan yrityksen ovat Suomessa pieniä ja niiden resurssit ovat hyvin rajalliset

Talka arvelee, että Suomen liittyminen Euroopan unioniin vähensi 90-luvun puolivälin jälkeen maakuntarajat ylittävää yhteistyötä rakennerahastojen tiukkojen sääntöjen takia.

— Aikaisemmin meillä olivat nämä yhteiset Iloista lomaa Itä-Suomessa kampanjat, Talka muistelee.

 

 

 

 

 

Kirjoittaja:
Matti Saarela