Yleisön houkuttelu vaikea laji

Lappeenranta. Miksi Lappeenrannan kaupunginorkesteri kärsii yleisöpulasta? Ohjelmatoimikunta miettii jatkuvasti, mikä voisi kiinnostaa paikallista yleisöä.

Riina Nokso-Koivisto

Orkestereilta on kuulunut hyviä uutisia. Mikkelin kaupunginorkesteri ja Kymi Sinfonietta kasvattivat viime vuonna yleisömääriään. Jyväskylä Sinfonian konsertit ovat järjestään loppuunmyytyjä.

Lappeenrannassa suunta oli toinen. Kaupunginorkesterin kuulijamäärä laski edellisvuodesta, eivätkä edes viihdekonsertit houkutelleet Lappeenranta-salia täyteen. Vähiten yleisöä saivat pienimuotoiset kamarikonsertit.

Miksei yleisö Lappeenrannassa lähde konsertteihin yhtä ahkerasti kuin vaikkapa Kotkassa ja Kouvolassa?

 

Kyse ei ole ainakaan siitä, etteivätkö orkesterilaiset välittäisi paikallisen yleisön toiveista.

— Yleisöllehän me tätä teemme, joten sen mielipide on aivan ensisijaisen tärkeä, kaupunginorkesterin ohjelmatoimikuntaan kuuluva huilisti Tiina Heinonen sanoo.

Toimikunta kokoontuu noin kerran kuukaudessa pohtimaan tulevaa ohjelmistoa ja heittelemään uusia ideoita.

Mukana ovat orkesterin taiteellinen johtaja Vytautas Lukocius, intendentti Milko Vesalainen, konserttimestari Matti Koponen, käytännön asioista vastaava Pirkko Jokimies ja muusikoiden edustajia. Tiina Heinosen lisäksi mukana on muun muassa nuoria orkesterilaisia, kuten kontrabasisti Helka Seppälä ja käyrätorvisti Aleksi Mäkimattila.

Vaikka yleisöä halutaan miellyttää, tehtävä ei ole yksinkertainen.

Klassisen musiikin suurkuluttajat kaipaavat jotain muuta kuin viihdekonsertteja tai Mozartin tutuimpia hittejä. Kun heitä varten tilataan kantaesitys nykysäveltäjältä, suuri yleisö ei todennäköisesti lähde lipun ostoon.

— Sen takia ohjelmistomme täytyy olla mahdollisimman monipuolinen. Pitää palvella vakituista yleisöä, mutta tavoittaa myös uusia kuulijoita, Helka Seppälä sanoo.

 

Sen ennustaminen, mikä ohjelmisto vetää yleisöä ja mikä ei, on vaikeaa. Tiina Heinonen on työskennellyt Lappeenrannan kaupunginorkesterissa 1990-luvun lopulta lähtien, joten hänellä on kokemusta lappeenrantalaisyleisön mieltymyksistä.

— Solistilla on iso merkitys. Nimekkäät, suurelle yleisölle tutut solistit vetävät yleisöä, Heinonen sanoo.

Kun orkesterin solistina soitti tammikuussa Iiro Rantala, konsertissa riitti väkeä. Toisaalta esimerkiksi Marzi Nyman ei syksyllä vetänyt Lappeenranta-salia läheskään täyteen, vaikka on televisiosta tuttu kitaravirtuoosi.

— Aika usein ennen konserttia käyn toimistolla kysymässä, miten konsertti on myynyt ennakkoon. Koskaan ei voi olla varma, Heinonen sanoo.

Jos konserttisali täyttyy, sillä on myönteinen vaikutus muusikoihin.

— Yleisöstä saa energiaa. Konserttitilanteessa tuntuu hyvältä, jos väkeä on paljon, käyrätorvisti Aleksi Mäkimattila sanoo.

 

Kirjoittaja:
Riina Nokso-Koivisto