KAISA JUNTUNEN
LAPPEENRANTA. Kaupunginjohtaja Seppo Miettinen on nyt kuullut asukkaiden murheita eri puolilta Lappeenrantaa. Lauritsalasta viime viikolla alkaneet asukasfoorumit jatkuivat tällä viikolla Sammonlahdessa ja keskustassa.
Liikennejärjestelyt riepovat asukkaita sekä lännessä että keskustassa. Skinnarilan autoilijat manaavat Helsingintien jatkuvia ruuhkia, sekä
Skinnarilankadun ja Helsingintien tukkoista risteystä. Keskustan asukkaat tuskailevat Kirkkopuiston ja Citykäytävän välistä bussiliikennettä ja Pallosta Rapasaareen johtavan tieosuuden vaarallisuutta.
Suunnittelijat miettivät toimivampia liikenneratkaisuja kaiken aikaa.
Yksi vaihtoehto on, että Helsingintien ja Skinnarilankadun risteykseen tulee liikenneympyrä, kertoo yhdyskuntatekniikan päällikkö Pasi Leimi.
Leimi luottaa, että Kuutostien suurista remonteista on iso ilo myös kaupungin sisäiselle liikenteelle.
Kun Selkäharjun liittymä ja Sepelikadun eritasoliittymä valmistuvat, uskon, että Kuutostietä käytetään siirtymisessä entistä enemmän, hän sanoo.
Keskustan bussiongelmaan ei ole luvassa pikaista ratkaisua. Suunnittelijat tutkivat edelleen olisiko keskustan bussiterminaali viisainta sijoittaa Koulukadulle vai Oksasenkadulle, vai olisiko parasta antaa sen olla nykyisellä paikallaan.
KÄVELYKATU puhuttaa keskustan asukkaita. Useimmat puheenvuoron käyttäjät kannattavat laajaa kävelykeskustaa, mutta toisenlaisiakin näkökantoja kuuluu.
Jos parkkimittari raksuttaa kauheaa vahtia, niin ei kävelykadulla kauan viihdytä, huomautetaan.
Käsite ”hesanproffa” vilahtelee sammonlahtelaisten kriittisissä
puheenvuoroissa. Kaupungin herrat ovat todenneet monella suulla, että Lappeenrannassa tulisi olla tarjolla tasokkaita tontteja ja muita
houkuttimia, jotta kaupunkiin saataisiin uusia hyviä veronmaksajia. Mystisen hesanproffan uskotaan innostuvan muun muassa Ruoholahden tonteista.
Eihän se onnistunut Kotaniemen suhteenkaan. Kaikki sinne muuttaneet olivat lappeenrantalaisia, kaupunkilainen toppuuttelee.
Ruohosaaren rakentaminen askarruttaa sammonlahtelaisia paitsi yhä lisääntyvän liikenteen myös alueen virkistyskäytön vuoksi.
Keskustassa puolestaan purnataan Rakuunamäen liiallisesta rakentamisesta ja toivotaan, ettei hotelli Saimaan aluetta pukata liian täyteen.
KESKENERÄISET kadut ja rakennuskohteet harmittavat. Keskustassa toivotaan, että Monttu saataisiin rakennettua järkevällä tavalla.
Voimme joutua elämään vielä neljä vuotta Montun rakentamisen keskellä, Seppo Miettinen toteaa.
Vapaudenaukion kohtalo mietityttää. Kaupunginjohtajalle ehdotetaan, että
aukiolle saisi nousta vanhusten palvelutalo.
Skinnarilassa ihmetellään miksi Orioninkatu jäi keskeneräiseksi.
Lappeenrannassa on noin 300 keskeneräistä katua ja se tekee 60 kilometriä. Niiden kaikkien rakentaminen maksaisi 20 miljoonaa euroa ja
meillä on käytettävissä noin puoli miljoonaa, vastaa Pasi Leimi.
Sammontori vaatii asukkaiden mielestä pikaista elävöittämistä. Kun uudet marketitkin rakennettiin hiukan sivuun, on vetovoimaiseksi aluekeskukseksi suunniteltu alue surkean näköinen.
Kun saataisiin edes penkkejä ja istutuksia, toivovat asukkaat.
Mitähän hesanproffakin sanoo Sammontorista, joku heittää.
Sammonlahden asukasfoorumin lukuisista parannusehdotuksista ainakin yhden Miettinen ja kumppanit lupasivat toteuttaa mitä pikimmin: Uusien markettien edustalle maalataan suojatie.
Sammonlahden suuri harras toive on oma uimahalli. Seppo Miettinen lupaa, että halli rakennetaan heti kun siihen saadaan määrärahat.
Kun kaupungilla on mahdollisuus toteuttaa suurempi liikuntapaikkahanke, halli on tärkeysjärjestyksessä ensimmäisenä.
Asukasfoorumit jatkuvat syyslokakuussa, jolloin kaupunkilaiset pääsevät ruotimaan alueille laadittuja kehitysohjelmia.
Kuvateksti
Seppo Miettinen lupaa, että Sammonlahden uimahalli on seuraava suuri urheilupaikkainvestointi Lappeenrannassa. Keskustan asukkailta hän toivoo pitkämielisyyttä Montun suhteen.
PEKKA HÖLKKI