MARTTI HYTTI
YRITYS jakoi perjantaina irtisanomislaput viidelle työntekijälle, joista
kaksi on konekuljettajaa ja kolme työntekijää hallinnosta. Yhtiön
palkkalistoilla on 15 työntekijää. Säästöohjelmalla yhtiö pyrkii karsimaan
lisäksi kiinteitä kustannuksia.
Toimitusjohtaja Heimo Alatalo korostaa, että yhtiö joutui laatimaan
tervehdyttämisohjelman tappiollisen toiminnan takia.
Konsernin operatiivisen liiketoiminnan tappio oli viime vuonna noin 100
000 euroa. Tänä vuonna tappio on uhkaa nousta 250 000 euroon.
SÄÄSTÖOHJELMAN tavoitteena on hänen mukaansa kulurakenteen sopeuttaminen
liikevaihtoon.
Toimenpiteiden tarkoituksena on kannattavuuden parantaminen, toiminnan
tehostaminen ja voimakkaampi keskittyminen ydinliiketoiminta-alueisiin,
joita ovat kotimaan kuljetus- ja maarakennuspalvelut, maa-aineskauppa sekä
rakennusjätteen vastaanotto- ja käsittelyliiketoiminta.
Hän vakuuttaa, että kustannuskuri ei ole ollut Lappeenrannan KTK:ssa löysä.
Katsomme kustannusrakenteen läpi rahoituskustannuksista lähtien.
Kiinteiden kustannusten kontrollia tarkistetaan. Uskon, että voimme säästää
kiinteitä kustannuksia 50 000100 000 euroa.
Alatalo myöntää, että kyseessä on varsin kipeitä ratkaisuja, isoja
päätöksiä ja ”aikamoista tuuletusta”.
KTK:ssa ei ole yleensä hirveän helposti lähdetty irtisanomaan ihmisiä,
vaan tutkitaan kaikkia vaihtoehtoja. Nyt tultiin sellaiseen tilanteeseen,
että näin on tehtävä.
SOPEUTTAMISTOIMET yhtiö aloitti jo viime vuonna luopumalla huoltoasema- ja
polttoainekaupasta. Kuluvan vuoden kesäkuussa yritys myi tytäryhtiönsä
Rahtikarjala Oy:n, joka hoitaa ulkomaankuljetuksia.
Lappeenrannan KTK -konsernin viime vuoden liikevaihto oli 5,7 miljoonaa.
Kuluvan vuoden liikevaihdon Alatalo arvioi jäävän noin 5,0 miljoonaan euroon.
Kannattavuutemme on heikentynyt. Siihen suurin syy on
urakointiliiketoiminnan merkittävä väheneminen.
Saattaa olla, että olemme tehneet jotain väärin. Nyt ravistellaan ja
tehdään sellaisia toimenpiteitä, joita olisi pitänyt tehdä aikaisemmin.
Hän uskoo vakaasti, että liiketoiminta kääntyy voitolliseksi.
Lähtökohdat ovat sikäli hyvät, että konsernin tase ja rahoitusasema ovat
vahvoja. Ei meillä ole mitään paniikkitilannetta. Parempi on kuitenkin
saneerata silloin, kun ei ole vielä ihan pakko.
OMAVARAISUUSASTE on hänen mukaansa hyvä eli reilusti yli 50 prosenttia.
Pankkien mittareilla Lappeenrannan KTK on huonosti kannattava, mutta
vakavarainen yritys.
Alatalo katsoo luottavaisena tulevaisuuteen.
Konekuskimme ovat äärimmäisen kovia osaajia, ja meillä on hyvät koneet.
Kun ajattelemme koko pakettiamme, niin kyllä meillä pitäisi olla eväät
menestyä paremmin.
Lappeenrannan KTK:ssa tutkitaan hänen mukaansa myös uusia
liiketoiminta-alueita.
Meillä on suunnitteilla varsin mielenkiintoisia kuvioita ja
yhteistyöhankkeita. Uskon Lappeenrannan KTK:n olevan kova sana tulevaisuudessa.
OMAISUUTTA Lappeenrannan KTK:lla on runsaasti. Yhtiö omistaa Reunakatu
50:ssä noin 2 000 neliömetrin toimitilat, jossa oli aikaisemmin
Lappeenrannan kaupungin tekninen varikko.
Nosturinkadun varressa yhtiöllä on tuhannen neliömetrin halli, joka on
vuokrattu. Myllymäessä Palosuonkadun varrella on rakennusjätteen
vastaanotto- ja käsittelytoimintaa. Lisäksi yrityksellä on toistakymmentä
maanrakennuskonetta.
Lappeenrannan KTK Oy:n omistavat osakasautoilijat, joita on noin 140150.
Yhtiön yhtenä päätehtävänä on löytää osakasautoilijoille työtä.
Lappeenrannan KTK
Yritys perustettu vuonna 1951.
Yhtiöllä noin 140 osakasta, joista toimivia noin 70.
Toimitusjohtaja on Heimo Alatalo.
Konsernin henkilökunnan määrä irtisanomisten jälkeen 10.
Toimitiloja noin 3 000 neliömetriä.
Yhtiöllä toistakymmentä työkonetta. Osakkaiden konekantaan kuuluu
maansiirtoautoja, nosturiautoja ja umpikuorma-autoja.
Kuvateksti
Heimo Alatalo on ollut Lappeenrannan KTK:n toimitusjohtajana 11 kuukauden
ajan ja joutui lähes heti tekemään kovia päätöksiä. Ikävätkin uutiset
kannattaa kertoa avoimesti.
MARTTI HYTTI