ETTI KANTOLA
LAPPEENRANTA. Jouluviikon maanantaina Lappeenrannan kiitoradalta nousee
tilauskone kohti Kanariansaarten Las Palmasia. Parinsadan matkustajan
espanjalaiskone on ensimmäinen 15 lomalennon sarjasta.
15 lentoa kuulostaa paljolta verrattuna edellisvuosien satunnaisiin
etelänlentoihin.
Se kuulostaa mukavan paljolta, sanoo Lappeenrannan lentoaseman päällikkö
Tero Savolainen.
Kanarian-lennoille mahtuu yli kolme tuhatta matkustajaa.
LENTOASEMALLA odotukset ovat korkealla. Onnistunut matkojen myynti takaisi
vilkkaan liikenteen jatkossa. Matkoista on myyty noin puolet.
Vastaanotto on ollut hyvä, mutta kaikille lennoille on vielä paikkoja,
sanoo matkoja myyvän Matka-Miettisen toimitusjohtaja Olli Miettinen.
Jos puolet paikoista jäisi myymättä, eteläkarjalaiset saisivat tyytyä
jatkossa Helsinki-Vantaan lomalentotarjontaan.
Kun on toivottu tarjontaa, ja sitä on, sitä pitää muistaa käyttää,
Savolainen kannustaa.
Hän laskee, että Lappeenrannasta lentämällä voi säästää kymmenen tuntia,
kun huomioi matkat ja lähtöselvitysten keston.
On tärkeää, että maakunnista on suoria matkoja. Jos tämä sarja myy,
tarjonta paranee.
MATKAT järjestävän Tjäreborgin myyntipäällikkö Eevastiina Juojärvi kertoo
odottaneensa vilkkaampaa myyntiä.
Mutta aikaa on vielä ensimmäiseen lentoon.
Juojärvi toivoo, etteivät matkat tule alennusmyyntiin.
Silloin lennoille ei tule jatkoa.
Tjäreborgilla on matkoja myös Kuopion, Turun, Tampereen, Vaasan ja
Kruunupyyn kentältä Kokkolasta. Myönteistä palautetta on tullut paljon.
Lappeenrannassa aloitteen etelänlennoista tekivät matkustajat. Toiveita
ovat saaneet niin lentoasema kuin matkatoimistot.
Lappeenrannassa on erittäin vankka kannattajajoukko. Jos suora lento on
tarjolla, he lähtevät kohteesta riippumatta, Olli Miettinen kertoo.
TEUVO Hietasara kuuluu 19 hengen seurueeseen, joka lentää Kanarialle
maaliskuussa.
Jos lähtö olisi Helsingistä, porukka olisi pienentynyt puoleen.
Hietasara innostui heti matkatoimiston tarjoamasta mahdollisuudesta.
Siinähän putoaa puolet matka-ajasta pois.
Miehellä on tuoreessa muistissa parin viikon takainen paluu etelänlomalta
Helsinkiin.
Kello oli neljä yöllä. Silloin oli ikävä lähteä ajamaan.
Hietasara laskee, että Helsinkiin menon kustannukset nousevat
pysäköinteineen ja evästaukoineen vanhaan tonniin. Omasta kaupungista
lentäessä lähtöpäivänä ehtii töihinkin.
Siinä säästää päivän, kun työpaikoista tuntuu nykyään olevan vaikea saada
lomaa.
Hietasara asettaa Lappeenrannan-lähdön etusijalle jatkossakin.
Ei ole niin väliä, minne matka on. Voisihan Thaimaahankin lähteä, jos se
olisi mahdollista.
LOMALAISET pääsevät Lappeenrannasta moniin Gran Canarian kaupunkeihin ja
kyliin.
Muun muassa Las Palmasiin, San Agustiniin, Puerto Ricoon ja Playa del
Inglésiin. Kaikki eivät mene samaan paikkaan, ei tarvitse pelätä lomaa
naapureiden kanssa, Miettinen nauraa.
Hän sanoo tottumusten vaikeuttavan myyntiä. Lentomatkoille on ollut tapana
lähteä Helsingistä.
Ei tarvitse mennä Luumäeltä paljon Kouvolaan päin, kun kasvot ovat kohti
Helsinkiä.
Sen sijaan Lappeenrannan toiselta puolelta maakunnan kentälle tullaan
pitkältäkin.
Miettinen arvioi, että valtaosa varauksista on tehty Lappeenrannan
talousalueelta. Muualla asuvat matkalaiset ovat satunnaisia.
TERO Savolainen toivoo, että sana Lappeenrannan lennoista leviäisi
laajalle. Tjäreborgin mainonta on keskittynyt Lappeenrantaan ja lähiseudulle.
Mainontaa voisi laajentaa Mikkeliin, Kouvolaan, Kotkaan ja Haminaan.
Miksei jopa Porvooseen. Kaikki eivät halua Helsinki-Vantaalle, missä on
sekaannuksen mahdollisuuksia ja matkaa pysäköintipaikoille.
Lentoaseman väki saa matkustajilta monenlaisia ehdotuksia. Joku toivoo
suoria lentoja Floridaan, toinen Lapin keväthangille ja kolmas
kuninkuusraveihin. Toivomuslistalla on useita kaukokohteita.
Nyt se naurattaa, muttei ole mahdotonta, jos Kanaria myy.
Savolainen kehottaa matkustushaluisia olemaan aktiivisia ja kertomaan
ajatuksiaan matkatoimistoille.
Lomalennot
Lappeenrannasta
Kohteena on Gran Canaria.
Lennot alkavat 19.12. ja jatkuvat 15 viikkoa joka maanantai.
Matkan keston voi valita yhden ja kuuden viikon väliltä.
Matkat taittuvat espanjalaisen tilauslentoyhtiö Spanairin koneilla.
Airbus 321:een mahtuu 212 matkustajaa.
Kuvateksti
Teuvo Hietasaran puolesta Lappeenrannasta lähtevä lomamatka saa maksaa
hieman Helsingin-lähtöä enemmän. Säästöä tulee muualta.
PEKKA HÖLKKI