ANNE KOTIHARJU
LAPPEENRANTA. Noin 300 auton City-parkin rakentaminen Lappeenrannan
ydinkeskustaan alkaa näillä näkymin ensi syksynä. Karkean arvion mukaan
neljä miljoonaa euroa maksava luola ulottuu Lappeen kirkon perustuksista
Koulukatuun asti. Pysäköintilaitoksen rakentamisesta käynnistyy samalla
City-korttelin rakentaminen.
City-parkin työmaa on kiinni siitä, saadaanko noin kuukauden sisällä
sovittua City-korttelin kiinteistönomistajien ja kaupungin kesken korttelin
yhteisestä toteuttamisesta. City-parkin isännäksi tulevan kaupungin
pysäköintiyhtiön, Williparkin perustaminenkin vaatii vielä päätökset,
selvittää kaupungin tekninen johtaja Ensio Koikkalainen.
Pysäköintiyhtiötä tarvitaan ison hankkeen läpivientiin. Williparkin
seuraava, vielä hamaan tulevaisuuteen ajoittuva pysäköintihalli, tullee
Vapaudenaukiolle.
CITY-PARKKI on osa City-korttelin yhdellä kertaa rakennettavaa
suurhanketta. Korttelissa on nyt rakennuksia yhteensä noin 4 000
kerrosneliötä; uusia neliöitä tulee todennäköisesti tuplasti.
Pysäköintilaitos levittäytyy kellarikerroksiin ehkä 14 000 neliölle.
Tapanaisen talo purettaneen, mutta Cityn liiketalot sekä kävelykatu Oleksin
varren rakennukset jäävät. Cityn liiketalot saanevat kuitenkin lisää
rakennusoikeutta. Tyhjät paikat korttelissa täyttyvät, mutta suurin osa
nykyisestä City-aukiosta jää aukioksi.
Pysäköintilaitoksen pääsisäänkäynti tulee Koulukadulle. Koikkalaisen mukaan
Kirkkokadulle saatava yhteys sen sijaan vaikuttaa tässä vaiheessa hankalalta.
Pysäköintilaitos kannattaa rakentaa mahdollisimman isoksi.
Sitä ei pääse enää jälkikäteen laajentamaan. Alue käytetään
mahdollisimman tarkkaan hyväksi.
JOS CITY-KORTTELISTA löytyy yhteisymmärrys, pysäköinnin rakentaminen alkaa
Koikkalaisen mukaan ensi syksynä.
Tuolloin alueelle laadittava asemakaava olisi siinä kunnossa, että voisi
aloittaa. On varauduttava myös siihen, että kaavasta tulee valituksia.
Koikkalaisen mielestä pysäköintilaitos kannattaa toteuttaa osana
City-korttelin kokonaisuutta synergiaetujen takia.
Sitä kautta saadaan ehkä edullisempi tarjous myös pysäköintilaitoksen
rakentamiseen.
Tarkoitus on, että kaikki korttelin neljä maanomistajaa luovuttavat
tonttinsa tulevalle rakentajalle.
KAUPUNGILLA on keskeinen rooli kaavoittajana ja pysäköintilaitoksen
toteuttajana. Lisäksi kaupunki on myös korttelin yksi maanomistaja.
Neuvottelut yhteistoimintasopimuksesta ovat nyt loppusuoralla. Alustavasti
neuvotellaan myös maankäyttösopimuksesta.
Yhteistoimintasopimuksessa sovitaan korttelin yhteisestä toteuttamisesta,
tulevan taloudellisen hyödyn jakamisesta, kaupunkikuvallisista tavoitteista
sekä aikataulusta.
Kun kiinteistönomistajat hyväksyvät sopimuksen, voi sen tuoda tekniseen
lautakuntaan. Kaupunginhallitus päättää, meneekö kaupunki mukaan noilla
ehdoilla.