ILKKA POHJALAINEN
Sidosryhmät pitävät reilut kolme vuotta toiminutta Lappeenrannan Seudun
Elinkeino ja Matkailu Oy:tä eli Selmaa toiminta-alueensa aktiivisena
elinkeinoelämän kehittäjänä. Selman asiakkaat ovat puolestaan erityisen
tyytyväisiä asioinnin helppouteen, käy ilmi yhtiön sidosryhmille ja
asiakkaille kevättalvella 2003 tehdyn tyytyväisyystutkimuksen vastauksista.
Kohderyhmiltä saatu palaute oli kokonaisuudessaan positiivista, mutta myös
parannettavaa löytyi, kertoi yhtiön toimitusjohtaja Hannu Alanen.
Erityisesti hän haluaisi tutkimuksen tulosten valossa lisätä yhtiön
näkyvyyttä ja toiminnan tunnettuutta.
Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy samalla Estradi-ohjelmalla kuin
useissa muissakin Etelä-Suomen elinkeinoyhtiöissä. Sidosryhmät pitävät
Selmaa toiminta-alueensa aktiivisena elinkeinoelämän kehittäjänä ja asioita
eteenpäin ajavana toimijana. Elinkeinoyhtiöllä on myös tärkeä rooli
alueella eri osapuolten yhteistyön kannalta. Yhteydenpito sidosryhmiin sekä
varmuuden ja luottamuksen rakentaminen sidosryhmien kanssa ovat tekijöitä,
jotka saavat tutkimukseen vastanneilta kiitosta.
Asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä Selman kanssa asioinnin helppouteen.
Sen kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja yhtiön palveluhenkilökunta on
helposti tavoitettavissa. Palvelun laatu saa myös positiivista palautetta:
henkilökunta on huomaavaista, ystävällistä ja vastaa nopeasti tiedusteluihin.
Tyytyväisyystutkimuksen kohteina olivat Selman sidosryhmät, kuten kunnat,
maakunta, työvoima- ja elinkeinoviranomaiset ja etujärjestöt sekä toisaalta
varsinaiset asiakkaat eli yritykset. Kartoitus tehtiin netti- ja
kirjekyselyin. Kysymyksiä oli nelisenkymmentä.
Tulokset perustuvat yhteensä 118 vastaukseen, joista 62 saatiin
sidosryhmiltä ja 56 asiakkailta. Molemmissa kohderyhmissä oli vastaajia
Selman toiminta-alueen kunnista ja myös Imatralta. Lisäksi vastaajilta
saatiin liki 70 vapaamuotoista kommenttia.
Aina varaa
parantaa
Parantamisen varaa sidosryhmät löysivät elinkeinoyhtiön saavuttamien
tulosten ja uusien palvelujen tiedottamisessa. Asiakkaat toivovat Selmalta
syvällisempää toimialatuntemusta. Myös tiedottamista eri projektien
edistymisestä voisi asiakkaiden mielestä parantaa ja yritysten tarpeitten
mukaan räätälöityjä palveluja lisätä.
Tutkimuksen toteuttaneen Innolinkin mukaan Selman on ”helppo olla
tyytyväinen” saadun palautteen perusteella. Kokonaistyytyväisyyttä
mittaavat indeksit nousivat asteikolla 1-5 varsin tyydyttäviksi.
Sidosryhmätutkimuksessa se oli 3,520 ja asiakastutkimuksessa 3,603.
Asiakastyytyväisyyteen painottuva tulos on Selmalle erittäin
mieluinen.
Estradi-tutkimuksen vastaajista puolet kertoi jo olleensa Selman asiakkaana
tai osallistuneensa johonkin Selman järjestämään tilaisuuteen. Peräti
kolmannes tunnusti oppineensa tuntemaan Selmaa Etelä-Karjalan Yrittäjät
ry:n jäsenjulkaisun kautta.
Toiveena
vahvistaminen
Vastaajien vapaamuotoisissa kommenteissa nousi yksiselitteisesti etusijalle
toivomus pohtia maakunnallisen elinkeinoyhteistyön kehittämistä. Joku
toivoi Kehyn ja Selman yhdistämistä, joillekin riittäisi yhteistyön
lisääminen näiden seudullisten elinkeino- ja kehitysyhtiöitten kesken.
-·Kehyllä ja Selmalla on jo hyvin laajaa yhteistyötä eri hankkeissa ja
niillä on yhteinen maakunnallinen myyntipäällikkö, Alanen tähdensi.
Vastaajat korostivat myös näkyvyyttä, tiedotusta ja yhteydenpitoa, joihin
keinona voisi olla laajempi ”jalkautuminen”. Selman toivottiin edelleen
vahvistavan rooliaan Lappeenrannan elinkeinopolitiikan suunnannäyttäjänä ja
aktiivitoimijana. Myös Selman rahoitusresurssien kasvattamista
yritystoiminnan ja elinkeinoelämän kehittämiseen pidetään toivottavana.
Lähes kahtia kävivät asiakkaitten ajatukset, kun kysyttiin ”kuvaako yhtiön
nimi riittävästi yhtiön toimintaa?”Pitkähkö ja kankeahko nimi Lappeenrannan
Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy ei kaikkien mielestä luonnehdi kattavasti
elinkeinoyhtiön toimintoja, osa taas piti sitä riittävän selkeänä.
Lappeenrannan Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy:n sidosryhmä- ja
asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksiin voi tutustua yhtiön
nettiosoitteessa www.lappeenranta.fi/selma/ ’asiakas- ja
sidosryhmäkyselyjen vastaukset’.
PEKKA HÖLKKI
Kuvateksti
Tutkittua. Selma toimii hyvin, mutta asiakkaat haluavat tehokkaampaa
tiedotusta.