Asiakkaat ovat tyytyväisiä Selmaan

Lappeenrannan Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy tutkitutti asiakastyytyväisyyttä.

ILKKA POHJALAINEN

Sidosryhmät pitävät reilut kolme vuotta toiminutta Lappeenrannan Seudun

Elinkeino ja Matkailu Oy:tä eli Selmaa toiminta-alueensa aktiivisena

elinkeinoelämän kehittäjänä. Selman asiakkaat ovat puolestaan erityisen

tyytyväisiä asioinnin helppouteen, käy ilmi yhtiön sidosryhmille ja

asiakkaille kevättalvella 2003 tehdyn tyytyväisyystutkimuksen vastauksista.

Kohderyhmiltä saatu palaute oli kokonaisuudessaan positiivista, mutta myös

parannettavaa löytyi, kertoi yhtiön toimitusjohtaja Hannu Alanen.

Erityisesti hän haluaisi tutkimuksen tulosten valossa lisätä yhtiön

näkyvyyttä ja toiminnan tunnettuutta.

Tutkimuksen toteutti Innolink Research Oy samalla Estradi-ohjelmalla kuin

useissa muissakin Etelä-Suomen elinkeinoyhtiöissä. Sidosryhmät pitävät

Selmaa toiminta-alueensa aktiivisena elinkeinoelämän kehittäjänä ja asioita

eteenpäin ajavana toimijana. Elinkeinoyhtiöllä on myös tärkeä rooli

alueella eri osapuolten yhteistyön kannalta. Yhteydenpito sidosryhmiin sekä

varmuuden ja luottamuksen rakentaminen sidosryhmien kanssa ovat tekijöitä,

jotka saavat tutkimukseen vastanneilta kiitosta.

Asiakkaat ovat erityisen tyytyväisiä Selman kanssa asioinnin helppouteen.

Sen kanssa on helppo tehdä yhteistyötä ja yhtiön palveluhenkilökunta on

helposti tavoitettavissa. Palvelun laatu saa myös positiivista palautetta:

henkilökunta on huomaavaista, ystävällistä ja vastaa nopeasti tiedusteluihin.

Tyytyväisyystutkimuksen kohteina olivat Selman sidosryhmät, kuten kunnat,

maakunta, työvoima- ja elinkeinoviranomaiset ja etujärjestöt sekä toisaalta

varsinaiset asiakkaat eli yritykset. Kartoitus tehtiin netti- ja

kirjekyselyin. Kysymyksiä oli nelisenkymmentä.

Tulokset perustuvat yhteensä 118 vastaukseen, joista 62 saatiin

sidosryhmiltä ja 56 asiakkailta. Molemmissa kohderyhmissä oli vastaajia

Selman toiminta-alueen kunnista ja myös Imatralta. Lisäksi vastaajilta

saatiin liki 70 vapaamuotoista kommenttia.

Aina varaa

parantaa

Parantamisen varaa sidosryhmät löysivät elinkeinoyhtiön saavuttamien

tulosten ja uusien palvelujen tiedottamisessa. Asiakkaat toivovat Selmalta

syvällisempää toimialatuntemusta. Myös tiedottamista eri projektien

edistymisestä voisi asiakkaiden mielestä parantaa ja yritysten tarpeitten

mukaan räätälöityjä palveluja lisätä.

Tutkimuksen toteuttaneen Innolinkin mukaan Selman on ”helppo olla

tyytyväinen” saadun palautteen perusteella. Kokonaistyytyväisyyttä

mittaavat indeksit nousivat asteikolla 1-5 varsin tyydyttäviksi.

Sidosryhmätutkimuksessa se oli 3,520 ja asiakastutkimuksessa 3,603.

Asiakastyytyväisyyteen painottuva tulos on Selmalle erittäin

mieluinen.

Estradi-tutkimuksen vastaajista puolet kertoi jo olleensa Selman asiakkaana

tai osallistuneensa johonkin Selman järjestämään tilaisuuteen. Peräti

kolmannes tunnusti oppineensa tuntemaan Selmaa Etelä-Karjalan Yrittäjät

ry:n jäsenjulkaisun kautta.

Toiveena

vahvistaminen

Vastaajien vapaamuotoisissa kommenteissa nousi yksiselitteisesti etusijalle

toivomus pohtia maakunnallisen elinkeinoyhteistyön kehittämistä. Joku

toivoi Kehyn ja Selman yhdistämistä, joillekin riittäisi yhteistyön

lisääminen näiden seudullisten elinkeino- ja kehitysyhtiöitten kesken.

-·Kehyllä ja Selmalla on jo hyvin laajaa yhteistyötä eri hankkeissa ja

niillä on yhteinen maakunnallinen myyntipäällikkö, Alanen tähdensi.

Vastaajat korostivat myös näkyvyyttä, tiedotusta ja yhteydenpitoa, joihin

keinona voisi olla laajempi ”jalkautuminen”. Selman toivottiin edelleen

vahvistavan rooliaan Lappeenrannan elinkeinopolitiikan suunnannäyttäjänä ja

aktiivitoimijana. Myös Selman rahoitusresurssien kasvattamista

yritystoiminnan ja elinkeinoelämän kehittämiseen pidetään toivottavana.

Lähes kahtia kävivät asiakkaitten ajatukset, kun kysyttiin ”kuvaako yhtiön

nimi riittävästi yhtiön toimintaa?”Pitkähkö ja kankeahko nimi Lappeenrannan

Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy ei kaikkien mielestä luonnehdi kattavasti

elinkeinoyhtiön toimintoja, osa taas piti sitä riittävän selkeänä.

Lappeenrannan Seudun Elinkeino ja Matkailu Oy:n sidosryhmä- ja

asiakastyytyväisyystutkimuksen tuloksiin voi tutustua yhtiön

nettiosoitteessa www.lappeenranta.fi/selma/ ’asiakas- ja

sidosryhmäkyselyjen vastaukset’.

PEKKA HÖLKKI

Kuvateksti

Tutkittua. Selma toimii hyvin, mutta asiakkaat haluavat tehokkaampaa

tiedotusta.

Kirjoittaja:
Ilkka Pohjalainen