Pois silmistä vai salaperäinen tarina?

Lappeenrannan Lykken lienee Suomen ainoa kullattu ulkopatsas.

ESA VILENIUS

Luultavasti suuri osa lappeenrantalaisista ei tiedä missä Lotta-patsaan

ohella kaupungin toinen suunnilleen realistinen naisfiguuri sijaitsee. Se

on saanut vuosikymmenet olla rauhassa kaupunkilaisten katseilta Kaukaan

kerhon takaisessa puistossa.

Tanskalaisen Rudolph Tegnerin (1873-1950) ”Lykken” (onni) tuli

Lappeenrantaan lahjoituksena vuonna 1962. Patsas on jalustamerkinnän mukaan

vuodelta 1900.

Patsasta on pidetty hyvin ja se kullattiin muutama vuosi sitten uudelleen,

kun sen pinnasta löydettiin jälkiä vanhasta kultauksesta.

Ateneumin intendentti ja patsasasiantuntija Leena Ahtola-Moorhousen mukaan

se on varmaankin ainoa suomalainen ulkopatsas, joka on kullattu. Patsasta

ei kuitenkaan kannata raaputella. Pinnoitteessa on niin vähän kultaa, ettei

siitä hyödy mitään: se on suunnilleen sama kuin yrittäisi rikastua kirjojen

kultaisia kansitekstejä raaputtamalla.

Itse kulta, passiivinen alkuaine, on hyvin kestävä materiaali esimerkiksi

ilmansaasteita vastaan. Kultaustahan on käytetty jopa katoissa. Kullan

kiinnittäminen vaatii suurta ammattitaitoa.

Ahtola-Moorhousen mukaan Lykken on ilman muuta myös kansallisesti arvokas teos.

-·Suomessa on ylipäänsä hyvin vähän ulkomaisten kuvanveistäjien töitä,

etenkään moni-ilmeisiä puistoveistoksia.

Rajua symbolismia,

ehkä tylsä tarina

Ahtola Moorhousen mukaan teos on (kuvan perusteella) voimakkaan

symbolistinen ja siinä näkyvät hyvin selvästi Auguste Rodin vaikutteet.

Ahtola-Moorhouselle Tegner ei ole aiemmin tuttu, mutta hän vertaa patsasta

tyyliltään suomalaiseen Georges Winteriin. Lotta-patsaan Ahtola-Moorhouse

kyllä muistaa.

Tanskassa, Helsingörissä on Tegner-museo, jonka ulkoalueella on

patsaspuisto. Tegner-museon nettisivuilta paljastuu, että Lykken ei ollut

suinkaan ainut lajiaan Tegnerin tuotannossa. Jotakin samanlaista on myös

Ville Vallgrenin töissä.

Ahtola-Moorhousen mukaan vuosisadan vaihteen taide on tulossa muotiin.

Ateneumiinkin ollaan kokoamassa Vallgren-näyttelyä.

Tegnerin vaikuttajaksi mainitaan museosivuilla juuri Rodin, mutta

vanhemmiten hänen työnsä pelkistyivät klassisvaikutteisiksi. Tegnerin töitä

on jonkin verran ulkomailla. Lykkenistä Tanskassa museossa pienoisveistos.

Tegneristä on valmistumassa myös elokuva, Et liv i kamp.

Teoksen nimen ja hahmojen yhteys on hämmentävä. Mieshän suorastaan

romahtanut ja suojaa olkavarrellaan silmiään. Naisen olemus on euforinen.

Kenen ”onni”?

Ahtola-Moorhouse pitää mahdollisena, että lahjoitus Kaukaalle saattoi

aikoinaan olla keino päästä siitä eroon. 60-luvun maun mukaan tällainen

taide oli teeskentelevää ja arvotontakin. Olisiko lahjoittaja, tanskalainen

johtaja Pouel Scleicher halunnut päästä eroon kiusallisesta patsaasta

toimittamalla sen lahjaksi Itä-Suomeen?

Joka tapauksessa työ otettiin Kaukaan henkilöstölehden mukaan aikoinaan

mielihyvin vastaan ystävyydenosoituksena. Vastaanottajina olivat muun

muassa vuorineuvos Jacob von Julin ja isännöitsijä Jarl Enckell.

Tilaisuudessa lauloi oopperalaulaja Anita Välkki.

Patsaan kultaus oli piilossa jo silloin, kun se tuli Suomeen.

Kaukaan viestintäpäällikkö Marita Stenbäckin mukaan yhtiö ei ole halunnut

piilotella patsastaan, mutta ei ole siitä liiemmin kertoillutkaan.

Aikoinaan esitettiin suunnitelma, että se olisi siirretty Kaukaan kerhon

edustalle, mutta ajatuksesta luovuttiin.

Takavuosina kaukaslaisilla oli traditiona lakittaa Lykken vappuna.

ESA VILENIUS

Kuvatekstit

Lykken. Kumman onni? Vai molempien?

Rudolph Tegner.

Kirjoittaja:
Esa Vilenius