Fingridin uusi johtoreittien linjaus tyydyttää Lappeenrannan kaupunkia

Johtoreittien rakentaminen Hytin ja Lempiälän kautta alkaa aikaisintaan vuoden kuluttua.

HEIKKI SOPANEN

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj on etsinyt uuden linjausvaihtoehdon 110 kilovoltin johtoreitille, jonka se aikoo rakentaa Lappeenrannan alueelle. Lappeenrannan kaupunginhallitus pitää uutta linjausta aikaisempaa parempana ja puoltaa sen toteuttamista. Kaupunginhallitus lupaa, että jos Fingrid saa luvat johtoreittinsä rakentamiseen, kaupunki ottaa sen vaikutukset huomioon tulevissa yleis- ja asemakaavoissa.

Fingridin alkuperäinen linjausvaihtoehto Yllikkälän ja Luukkalan välillä kilpistyi Tirilän kaupunginosan asukkaiden ja Lappeenrannan kaupungin vastustukseen. Asukkaiden ja kaupungin mielestä osa 110 kilovoltin linjasta olisi tullut liian lähelle asutusta. Linja olisi kulkenut noudattaen Fingridin jo olemassa olevaa 110 kilovoltin linjaa, jokseenkin kuutostien suuntaisesti.

Uudessa linjavaihtoehdossa Yllikkälän ja Luukkalan välinen 110 kilovoltin siirtolinja rakennetaan Hytin ja Lempiälän kautta, niin sanottua eteläistä vaihtoehtoa noudattaen. Samalla Fingrid aikoo aikaistaa 400 kilovoltin johtolinjan rakentamista Yllikkälän ja Lempiälän välillä samaa eteläistä reittiä käyttäen.

Yhtiö varautuu uusien linjojen rakentamisella sähkönsiirtotarpeen kasvuun. Aikataulullisesti tärkeämpi hanke on 110 kilovoltin linja, mutta myös 400 kilovoltin linja Yllikkälästä Imatralle on Fingridin siirtoverkon kehittämissuunnitelmissa. Uuden reittilinjauksen myötä yhtiö on päätynyt rakentamaan molemmat johtolinjat harustettuihin yhteispylväisiin.

Rakentamaan

ensi vuonna

Fingrid kertoo harkitsevansa 400 kilovoltin johtoinvestoinnin aikaistamista siinä tapauksessa, että Lappeenrannan kaupunki hyväksyy uuden linjauksen ja antaa täyden tukensa molempien johtoreittien rakentamiselle.

Ympäristöasioiden asiantuntija Jorma Sintonen Fingridistä tulkitsee, että täysi tuki tarkoittaa lähinnä yhtiön hankkeiden huomioimista kaavallisesti myös tulevia tarpeita ajatellen. Niinpä yhtiö edellyttää, että kaupunki lisää Fingridin myöhempiä tarpeita varten yleis- ja asemakaavoihin johtoreittivarauksen Lempiälästä Luukkalaan, nykyisen johdon rinnalle. Tähän kaupunginhallitus lausunnossaan myös suostui.

Kaupunginhallituksella ei ole myöskään huomautettavaa Fingridin tutkimuslupahakemukselle, jonka yhtiö on tehnyt Etelä-Suomen lääninhallitukselle uudesta johtojen sijoitusreitistä Yllikkälästä Hytin kautta Lempiälään. Lausunnossaan hallitus kuitenkin edellyttää, että 110 kilovoltin johdon toteuttamiseksi vuodelta 1997 oleva ympäristövaikutusten arviointiselostus pitää päivittää.

Fingridin Sintosen mukaan 400 kilovoltin johtoinvestointi alkaa parhaassakin tapauksessa vasta muutaman vuoden kuluttua. Sen sijaan 110 kilovoltin johtoreitin rakentaminen voi alkaa jo noin vuoden kuluttua, jos luvan saaminen etenee toivotussa aikataulussa.

­·Rakentaminen alkaa niin, että teemme 400 kilovoltin pylväät, joihin sijoitetaan ensin 110 kilovoltin johdot ja sitten myöhemmin 400 kilovoltin johdot.

Fingridin tutkimuslupahakemuksesta lääninhallitukselle on jätetty määräaikaan mennessä yksi vastustava lausunto. Sen on jättänyt yksityishenkilö. Jorma Sintonen kuitenkin uskoo, että kun Lappeenrannan kaupunki suhtautuu hankkeeseen myönteisesti, se etenee nyt joutuisasti.

Tutkimusluvan lisäksi Fingridin pitää saada kauppa- ja teollisuusministeriöltä lunastuslupa johtoreittien vaatimille maa-alueille.

­·Päätösten ja lupien saaminen vie varmasti vuoden verran, mutta sen jälkeen lähdemme täysillä liikkeelle, Sintonen kertoo.

Kirjoittaja:
Heikki Sopanen