Valtion budjettirahat eivät lupaa hyvää isolle urakalle

Kuutostien ”näytepätkä” valmistuu hyvää vauhtia Joutsenossa. Hirvien esteeksi tehdään riukuaitaa.

URPO LAANINEN

Kuutostien viiden kilometrin pituisen ”näytepätkän” rakennustyöt ovat hyvässä vauhdissa ja aikataulussaan Joutsenossa, mutta valtion budjettirahoituksen niukkuus ei lupaa hyvää Lappeenrannan ja Imatran välin isolle kokonaisurakalle.

Suomessa ei aloiteta ensi vuoden budjettirahoilla yhtään uutta suurta tiehanketta. Seuraaville vuosille on pitkä jono tärkeitä kohteita.

Kaakkois-Suomen tiepiirin johtaja Antti Rinta-Porkkunen kertoi kuutostien suunnittelutyön etenevän siten, että Lappeenrannan ja Imatran välin rakennustyöt voitaisiin aloittaa vuonna 2005.

­·Tällä hetkellä näyttää todennäköisemmältä, että rakentaminen voisi tulla kyseeseen aikaisintaan vuonna 2006.

Kun valtion budjetin liikennemäärärahat ovat tiukoilla ja koko maassa voidaan aloittaa lähivuosina vain pari kolme kohdetta, kädenvääntö on tiejohtaja Rinta-Porkkusen mukaan kova.

­·Lappeenrannan ja Imatran väli on kyllä liikenteellisesti vahvoilla, mutta ratkaisuihin liittyy muitakin kuin liikenteellisiä asioita.

Kuutostiehanke on päässyt liikenne- ja viestintäministeriön ykköskorin kohteisiin vuosina 2004­-2007, ja sen kustannusarvio on noin 115 miljoonaa euroa. Rakentaminen on kuitenkin kiinni valtion rahatilanteesta.

Kaakkois-Suomen tiepiiri joutuu ensi vuoden budjettiesityksen perusteella aika tiukoille. Perustienpidon investointiraha supistuu olemattomiin, kymmenestä miljoonasta eurosta neljään miljoonaan, jonka pitäisi riittää kolmen maakunnan alueella, Etelä-Karjalassa, Kymenlaaksossa ja Etelä-Savossa.

­·Paineet kunnilta ja tienkäyttäjiltä ovat aika kovat, mutta emme pysty tekemään kevyen liikenteen väyliä ja ohituskaistoja, rakentamaan ohituskaistoja, parantamaan liittymiä tai tekemään melun- ja pohjavedensuojausta.

­·Tiepiiri on sitten isännöitsijä eikä uuden rakentaja. Se vain isännöi nykyistä tieverkkoa, tiejohtaja Rinta-Porkkunen totesi.

Näytepätkä

aikataulussa

Sen sijaan EU-rahalla puoliksi rakennettavan Joutsenon osuuden työt etenevät kovaa vauhtia. Rinta-Porkkunen arvioi sen valmistuvan lokakuussa.

Hän kutsui viiden kilometrin osuutta ”näytepätkäksi”, jonka mallilla myös Lappeenrannan ja Imatran väli joskus rakennetaan nelikaistaisena sekaliikennetienä, jossa vastakkain tulevat kaistat on erotettu keskikaiteella.

Rakennustyömaan valvoja Seppo Mielonen kertoi, että Joutsenon kohdan työt ovat sujuneet ihan aikataulussaan.

­·Tällä hetkellä on tekeillä kantava kerros. Päällystykset puuttuvat vielä, samoin liikennemerkit ja kaiteet.

Hirviesteeksi

riukuaitaa

Tiistaina kuutostien työmaalla aloitettiin Ahvenlammen päässä uudenlaisen hirviaidan rakentaminen. Urakka on annettu lappeenrantalaiselle Aita-Rantaselle.

Petri M. Rantanen kertoi, että hirviesteeksi rakennetaan puusta perinteisen näköinen riukuaita, joka on kuitenkin hieman järeämpi, jotta hirvet pysyvät sen takana. Aidasta tehdään 2,5 metriä korkea.

­·Tällaista aitaa ei ole aikaisemmin rakennettu.

Uutta riukuaitaa kokeillaan kuutostiellä kolmella sadan metrin pätkällä. Se valmistuu kolmen ­ neljän viikon sisällä.

SEPPO RAUTIOVAARA

Kuvateksti

Riukuaitaa kuutostielle. Uutta hirviaitaa pystyttivät tiistaina Santeri Karell (vas.) ja Joni Mattero.

Kirjoittaja:
Urpo Laaninen